Revista presei 06.04.2017 - Patronatul IMM Prahova
Cuprins:
Știri de interes pentru mediul de afaceri și pentru IMM-uri
Adevarul.ro.
- Eurostat: România şi Bulgaria au înregistrat în 2016 cele mai scăzute costuri ale forţei de muncă din UE
- Un start-up din România certifică în premieră standardul pentru sisteme de management anti-mită
- Companiile din SUA şi Israel sunt interesate de reabilitarea sectorului irigaţiilor din România
- Liderii PSD se reunesc astăzi la Sinaia pentru a semna legea salarizării unitare.
Wall-street.ro.
- Antreprenoriat made in Timisoara: povestea afacerii inspirate de vitrinele cochete cu dulciuri din Europa
- Employer branding sau responsabilitate sociala? Despre angajatorii care #rezista si vor sa faca diferenta
Știri de interes pentru mediul de afaceri și pentru IMM-uri
Adevarul.ro
1. Eurostat: România şi Bulgaria au înregistrat în 2016 cele mai scăzute costuri ale forţei de muncă din UE
România şi Bulgaria au înregistrat în 2016 cele mai scăzute costuri orare ale forţei de muncă din Uniunea Europeană, arată datele publicate joi de biroul european de statistică Eurostat, de 5,5 euro, respectiv 4,4 euro, faţă de o medie la nivelul Uniunii Europene de 25,4 euro.
În zona euro, media a fost de 29,8 euro. Costuri scăzute ale forţei de muncă au mai fost în Lituania (7,3 euro), Letonia (7,5 euro), Ungaria (8,3 euro) şi Polonia (8,6 euro). Cele mai ridicate costuri orare cu forţa de muncă au fost consemnate anul trecut în Danemarca (42 euro), Belgia (39,2 euro), Suedia (38 euro), Luxemburg (36,6 euro) şi Franţa (35,6 euro).
Între statele din afara zonei euro, cele mai mari creşteri ale costului orar al forţei de muncă au avut loc în România (12,7%) şi Bulgaria (7,8%), iar cele mai mici în Marea Britanie (1,5%) şi Danemarca (1,9%). În Uniunea Europeană, creşterea acestor costuri a fost de 1,6%, iar în zona euro de 1,5%.
2. Un start-up din România certifică în premieră standardul pentru sisteme de management anti-mită
Start-up-ul românesc Integrity Solutions a sublicenţiat, în premieră, capacitatea de a implementa, certifica şi pregăti experţi pentru standarde de management anti-mită.
Astfel, ISO 37001 – sisteme de management anti-mită, oferă pentru prima dată un cadru al regulilor şi legilor internaţionale pentru prevenirea luării şi dării de mită. Standardul se adresează atât mediului privat, cât şi celui public, de orice dimensiuni, fără a impune un sistem birocratic şi greoi companiilor. Elementul de bază al acestui nou standard este dezvoltarea culturii etice în mediul de afaceri. Potrivit celui mai recent studiu Rand Europe, România pierde anual între 13,5% şi 22,5% din PIB din cauza corupţiei, mediile europene fiind cuprinse între 4,9% şi 6,3% din PIB. România ocupă locul 48 din 176 în privinţa percepţiei corupţiei la nivelul sectorului public, arată un studiu al Transparency International din anul 2016.
„Integrity Solutions a apărut din dorinţa de a aduce o schimbare reală în mediul de afaceri din România, o schimbare către un model sustenabil de afaceri. În felul acesta, impactul serviciilor noastre se regăseşte în procesele de management.
Din păcate, în România, ne lovim de dorinţa de a bifa un raport sau de a cheltui bugetul de CSR. În acelaşi timp, am întâlnit şi companii deschise către îmbunătăţirea proceselor de management, care au înţeles valoarea acestor practici. Practic, acest nou standard ISO reuneşte principalele elemente care se regăsesc în legile internaţionale anti-mită (Foreign Corrupt Practices Act, United Kingdom Bribery Act, Sapin II, Legea 231 din Italia) cât şi în ghidurile de bune practici internaţionale privind sistemele împotriva corupţiei şi mitei. Astfel, ISO 37001 presupune implementarea unor măsuri de precauţie pe care firmele, autorităţile publice sau ONG-urile le pot lua pentru a se proteja de o eventuală răspundere penală în situaţia în care un angajat comite fapte de natură penală ce ar putea atrage şi răspunderea angajatorului”, spune Radu Răuţă, Partener Integrity Solutions. Până la lansarea acestui standard ISO, Integrity Solutions oferea consultanţă şi asistenţă în implementarea de politici şi practici interne asemănătoare.
Acum, ISO 37001 oferă cadrul pentru buna funcţionare a sistemelor de management anti-mită, standard dezvoltat pe recomandările diferitelor guverne şi organizaţii, reprezentând un consens mondial cu privire la cele mai bune practici de luptă împotriva corupţiei. Necesitatea programelor anti-mită şi anticorupţie certificate prin acest standard sunt cu atât mai utile în România, având în vedere că lupta anticorupţie se concentrează foarte mult pe pedepsirea infracţiunilor, dar nu şi pe prevenirea acestor practici ilegale.
”Integrity Solutions ajută companiile din România să implementeze, auditeze şi certifice acest standard ISO. În plus, experţi bogată experienţă de training în domeniul eticii în afaceri, compania noastră certifică experţi pe baza acestui standard ISO. Practic, pregătim auditori şi manageri de conformitate pentru a asigura buna funcţionare a acestui sistem de management.
O astfel de certificare complementează raportarea de sustenabilitate, ce a devenit obligatorie de anul acesta, ajutând la îndeplinirea indicatorilor GRI specifici. Astfel, prin acest standard este acoperită plaja de raportare aferentă anticorupţiei”, mai declară Radu Răuţă, Partener Integrity Solutions. Integrity Solutions este o firmă de consultanţă înfiinţată în 2015, specializată în a livra soluţii pentru optimizarea practicilor de integritate, minimizarea riscurilor şi prevenirea mitei şi a corupţiei în mediul de afaceri.
3. Companiile din SUA şi Israel sunt interesate de reabilitarea sectorului irigaţiilor din România
Statele Unite ale Americii şi Israel sunt interesate să investească România pentru reabilitarea sectorului de irigaţii din ţara noastră.
O delegaţie din partea Ambasadei Statelor Unite ale Americii şi din partea Ambasadei Israelului la Bucureşti a participat miercuri la o întâlnire de lucru la sediul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în urma discuţiei pe care Petre Daea, ministrul Agriculturii, a avut-o săptămâna trecută cu reprezentanţii Consiliului de Afaceri Americano-Român (AMRO).
Tema principală a discuţiilor a constituit-o realizarea de investiţii în irigaţii. Reprezentanţii Ambasadei SUA au propus oficialilor din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale organizarea, în viitorul apropiat, a unei mese rotunde cu participarea experţilor şi companiilor de profil din SUA şi Israel, precum şi a părţilor implicate din ţara noastră.
Propunerea diplomaţilor a fost agreată de conducerea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, apreciind că în urma unor astfel de dezbateri pot rezulta proiecte concrete şi care pot conduce la dezvoltarea unor parteneriate strategice în interesul tuturor părţilor implicate. Programul Naţional de Reabilitare a Infrastructurii Principale de Irigaţii din România dispune de 1,015 miliarde de euro, conform Legii nr.269-2016 şi aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 793/2016, pentru perioada 2016 – 2020.
Este vizată pentru reabilitare infrastructura principală de irigaţii care alimentează o suprafaţă de circa 2 milioane ha, prin 86 de amenajări de irigaţii viabile care includ următoarele obiective: 110 staţii de pompare de bază, 137 staţii de repompare; 2.525 metri conducte de refulare; 1.997.481 metri canale de aducţiune; 2.885.073 metri canale de distribuţie; 4.995 construcţii hidrotehnice.
4. Liderii PSD se reunesc astăzi la Sinaia pentru a semna legea salarizării unitare
Legea salarizării unitare va fi semnată joi, la Sinaia, de către liderul PSD, Liviu Dragnea, premierul Sorin Grindeanu şi copreşedintele ALDE, Călin Popescu Tăriceanu, fiind principalul punct de pe ordinea de zi a şedinţei coaliţiei de guvernare.
Social-democraţii se întrunesc, la ora 11.00, în Comitetul Executiv Naţional, iar la ora 14.00 va avea loc şedinţa coaliţiei la guvernare, copreşedintele ALDE Călin Popescu Tăriceanu fiind invitat la Sinaia pentru a semna, alături de Liviu Dragnea şi premierul Sorin Grindeanu legea salarizării unitare. „Noi joi vom semna legea, ca şi iniţiativă parlamentară. Prim-ministrul şi doamna ministru al Muncii mi-au zis mie şi domnului Tăriceanu că cea mai bună variantă este să o transformăm într-o iniţiativă parlamentară, nu într-o iniţiativă legislativă a Guvernului, pentru a câştiga timp. (...) Astăzi, proiectul de lege unic al salarizării este gata.
Urmează ca joi, poate chiar de mâine, ministrul Muncii să meargă la Parlament să înceapă să strângă semnăturile, pentru cei care vor să fie co-iniţiatori la această lege, şi joi va fi semnat de liderii coaliţiei şi de parlamentari. Îl invit joi pe preşedintele Tăriceanu să vină la Sinaia să semnăm împreună acest proiect de lege”, a declarat Liviu Dragnea, la Antena 3.
Totodată, în cadrul întrunirilor de joi, de la Sinaia, va avea loc şi o evaluare a miniştrilor Guvernului Grindeanu, în condiţiile în care liderul PSD vrea să îi tragă la răspundere de ce au întârziat „atât de mult” cu Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii. „Va fi o discuţie interesantă pentru că, în afară de legea salarizării, vreau că avem o discuţie cu guvernul, să vedem ce mai fac miniştri, să-i întreb şi eu de ce a întârziat atât de mult cu Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii, pentru că trebuie nişte argumente serioase (...).
Pe Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii au o întârziere pe care vreau să o lămurim în seara asta şi mâine, pentru că vreau ca săptămâna viitoare cel mai târziu să avem un draft al actului normativ şi un calendar de implementare”, a afirmat Liviu Dragnea miercuri, la Sinaia.
Liderii PSD au ajuns la Sinaia încă de miercuri seara, ei fiind cazaţi la hotelul Mara unde urmează să stea până vineri dimineaţă.
Wall-street.ro
5. Antreprenoriat made in Timisoara: povestea afacerii inspirate de vitrinele cochete cu dulciuri din Europa
Au lucrat in corporatii pana in 2015, moment in care Giorgiana, Dorina si Stefan au decis sa inceapa o aventura „dulce” in antreprenoriat. Totul a inceput cu o discutie despre calatorii, dulciuri si cadouri, dublata de fascinatia pentru vitrinele ciocolateriilor cochete descoperite in calatoriile prin Europa. Astfel a aparut pe piata din Timisoara „Ceva Dulce”, un business cu personalitate in domeniul dulciurilor.
De afacerea Ceva Dulce se ocupa Giorgiana Petre (33 ani) alaturi de sora ei, Dorina Petre (25 ani), in timp ce Stefan Szakal (35 ani) este investitor si consultant in afaceri.
„Dorinta de a avea un business al meu este o una mai veche, astfel ca am explorat mai multe concepte si idei, de-a lungul timpului. Ideea unui magazin de dulciuri a venit natural, in timpul unei discutii cu Stefan, despre calatorii, dulciuri si cadouri de peste tot din lume. Fascinata de vitrinele ciocolateriilor cochete descoperite in calatoriile prin Europa, i-am spus ca atunci cand voi creste mare, imi voi deschide un magazin de dulciuri. In anul 2015, sustinuta de Stefan, am concluzionat ca eram suficient de <<mare>> pentru a-mi transforma visul in realitate si de a incepe aventura dulce”, povesteste Giorgiana Petre.
Investitia initiala a fost de aproximativ 30.000 de euro, cea mai mare parte din aceasta suma fiind alocata achizitionarii de marfa si stocurilor.
„Pentru ca mi-am dorit un loc special si cu personalitate, am alocat o suma considerabila pentru proiectul de design, amenajarea magazinului si realizarea mobilierului personalizat. Avansul si prima chirie, un sistem de supraveghere, casa de marcat si autorizatiile de functionare au fost si ele pe lista primelor investitii”, detaliaza Giorgiana.
Una dintre cele mai mari provocari a fost gasirea unui spatiu de inchiriat pentru magazin, alaturi de identificarea furnizorilor si stabilirea unor parteneriate cu acestia. „Pentru ca noi ne-am dorit sa introducem in portofoliul nostru si branduri care nu se gaseau in Romania, a trebuit sa contactam atat furnizori si distribuitori internationali, cat si companii de transport. Unii au raspuns foarte greu sau deloc, altii ne-au impus achizitia unor cantitati minime sau anumite conditii de plata greu de indeplinit pentru volumul unui singur magazin”, adauga antreprenoarea.
Din experienta primilor pasi in antreprenoriat a invatat ca afacerile mici si mijlocii sunt foarte afectate de „legislatia proasta, aplicata prost”. „Adesea ramai neputincios in fata dezinteresului si a lipsei de informatii din partea institutiilor publice. De partea cealalta, clientii sunt si ei dificili si trebuie sa iti asumi o componenta de educatie in domeniul ta. Partea buna este, insa, ca orasul este unul cu potential imens de crestere si intr-o continua dezvoltare. Faptul ca Timisoara a castigat titlul de Capitala Cultural Europeana poate fi un motiv in plus pentru a incepe un business aici”, crede Giorgiana.
„In 2017 intentionam sa introducem mai multe branduri de dulciuri in portofoliul nostru, pe care sa le importam direct, sa marim lista magazinelor partenere care ne comercializeaza produsele si sa dezvoltam partea de vanzari online. In acest moment puteti gasi o parte dintre produsele si in alte locatii in afara magazinului propriu, cum ar fi grupul de Librarii Librarium (Timisoara, Bucuresti, Cluj, Iasi), cafeneaua Reciproc (Timisoara) si The Wine Guy (Timisoara)”, detaliaza Giorgiana.
Totodata, proprietarii Ceva Dulce iau in considerare si structurarea unui plan de francizare, in conditiile in care prima solicitare a venit la mai putin de un an de la deschiderea magazinului, din Republica Moldova.
„Si cunostintele noastre din Bucuresti ne spun adesea ca un magazin Ceva Dulce in Bucuresti ar fi un adevarat succes, insa, pana acum ne-am concentrat pe construirea si consolidarea brand-ului. Investitia intr-o astfel de deschidere poate fi intre 30.000 si 50.000, in functie de suprafata magazinului si oras”, conchide Giorgiana.
6. Employer branding sau responsabilitate sociala? Despre angajatorii care #rezista si vor sa faca diferenta
Companiile romanesti si cele internationale, indiferent de domeniu, se confrunta tot mai des cu probleme ce tin de gasirea si atragerea in echipa a celor mai buni specialisti. Fie ca se orienteaza catre tinerii absolventi sau catre profesionisti consacrati, auzi tot mai des intrebarea “Imi poti recomanda un om bun?“
Dezechilibrul intre cererea si oferta de specialisti sau de absolventi devine tot mai acut, asa ca strategiile de comunicare axate pe brandul de angajator sunt dezvoltate de companii pentru a face fata concurentei in crestere privind atragerea viitorilor angajati.
In egala masura, nevoia de promovare a brandului este realizata de unii angajatori numai dupa ce se confrunta cu situatii neprevazute. Aparitia unor initiative legislative care pot conduce la cresteri de costuri neanticipate, mergand pana la inchideri de fabrici sau la restructurari masive, sunt situatii de care auzim frecvent. Sunt, de asemenea, intrebari pe care investitorii si le pun inainte sa investeasca intr-o piata sau alta, atunci cand aleg Romania sau alte regiuni pentru a-si dezvolta afacerile si a crea locuri de munca.
Dar ce inseamna de fapt employer branding? De ce unele companii aleg sa investeasca in comunicare pentru a atrage atentia celor mai buni viitori angajati? Ce costuri sunt implicate?
Prin Employer branding companiile isi promoveaza in mod subtil ofertele de angajare pentru a-i atrage pe cei mai buni angajati. In comunicare se axeaza pe viziunea de companie, misiunea si valorile pe care le au si le transmit prin tot ceea ce fac, perspectivele pe care le ofera, mediul de lucru, oportunitatile de cariera si programele de formare profesionala, initiativele de protectie a mediului sau de responsabilitate sociala. Sunt multe alte aspecte ce tineau odata de parcursul post-angajare si care, mai nou, au devenit o “carte de vizita” a companiei in ochii viitorului angajat. Acum viteza de adaptare este definitorie atat pentru angajati cat si pentru angajator. Job description si pachetul oferit reprezinta un criteriu important, insa nici pe departe singurul in alegerea noului loc de munca. Astfel, creativitatea isi face loc in comunicare, alaturi de reputatia brandului, echipa si credibilitatea companiei.
Investind in oameni si in comunicarea axata pe Employer brand, companiile sunt constiente ca atragerea candidatilor potriviti este o investitie pe termen lung, cu impact pozitiv (ROI) pentru organizatie, dar si pentru cresterea potentialului economic al zonei in care activeaza compania. Iar atunci cand politicile de companie o permit, noul concept Talent Brand poate fi cel mai potrivit instrument de promovare, nu doar ca ambasadori de brand in comunicarea interna sau externa, ca modele de urmat, ci si in campanii de promovare catre consumatori, pentru a personaliza si individualiza output-ul companiei. Relationarea intre oameni conteaza in epoca social media si a social relations.
Cat despre instrumentele de comunicare, ele se pliaza pe audiente si obiective. Sunt campanii de outdoor (ati remarcat poate campania Lidl), campanii social media sau programe CSR (corporate social responsability) axate pe educatie si dezvoltare de comunitati. Fie ca vorbim de relatia cu mediul universitar, oferirea de internship-uri, programe de “shadowing” sau mentorat, burse si programe de reabilitare pentru scoli vocationale si transmiterea de meserii, instrumentele de comunicare on si offline sunt multiple. Difera nevoile si viziunea companiei, obiectivele imediate si cele pe termen lung.
Din practica mea profesionala de comunicator, cu douazeci de ani de experienta intr-o companie care a pionierat in comunicare strategica si asista companii si investitori din diferite sectoare, am observat ca, in ultimii ani, majoritatea clientilor au inceput sa realizeze ca a comunica despre brandul de angajator este o necesitate si, in ultima instanta, o dovada de responsabilitate.
Prin Employer branding, responsabilitatea trece granita departamentelor de resurse umane, implica si marketingul sau comunicarea si ajunge sa fie o decizie strategica la nivel de management, cu implicatii mai largi.
E si un raspuns al companiilor la oferta scazuta reprezentata de generatii de absolventi tot mai slab pregatite si mai restranse numeric. Asistam la aceleasi semnale de alarma si dezbateri despre cum se poate realiza o aliniere intre domeniile in care scolile si universitatile pregatesc viitorii specialisti, nevoile de angajare existente in piata romaneasca, perspectivele pe termen mediu si, nu in ultimul rand, strategiile guvernamentale, oricare ar fi acestea.
Migrarea fortei de munca din anumite regiuni, alaturi de “exodul creierelor” - toate contribuie la o acuta reducere a ofertei de forta de munca dar si de consumatori, de contribuabili, la dezradacinarea familiilor sau la scaderea numarului de scolari si cresterea necesarului de asistenta sociala. Implicatiile sunt la o scara mult mai larga, iar pe termen lung avem de pierdut daca ramanem ancorati in aceleasi asteptari nerealiste. Sau avem de castigat daca alegem sa investim, cu pragmatism, acolo unde traim.
In loc de incheiere:
Romania a avansat in topul international al fericirii, pe pozitia 57. World Happiness Report 2017 analizeaza, anual, starea de bine a locuitorilor din 155 de tari, conform IFL Science. Fericirea e definita nu doar ca o stare mentala, ci ca un efect al sistemului de sanatate publica, prosperitatii economice si politicilor guvernamentale de la nivel global. Interesant, in setul celor 6 indicatori masurati pentru a defini starea de fericire a unei natiuni, sunt si doua criterii mai aparte "independenta in luarea deciziilor individuale" si "generozitatea" (masurata in donatii individuale). Desi mai greu de cuantificat, ambii indicatori castiga teren, alaturi de clasicii (dar oarecum limitativii) indicatori cantitativi de performanta, de tipul PIB pe cap de locuitor, care urmariti individual au legatura cu prosperitatea unei natiuni, dar nu definesc neaparat si starea de bine a acesteia.
Extrapoland, companiile se confrunta din ce in ce mai mult cu necesitati de recrutare si atragere a celor mai buni candidati, dar si cu provocari in mentinerea oamenilor buni in organizatie. In plus, observam schimbari de paradigma, asa cum generatiile noi si avansul tehnologic atrag dupa sine o alta definitie a progresului si a modului de lucru. Obligatia sau dreptul de a fi fericit devin tot mai vizibile in prezentul imediat. Ce alegem si ce lasam in urma, e o decizie individuala.
Companiile si angajatorii sunt astazi mai motivati ca oricand sa raspunda tuturor acestor provocari intr-un mediu economic si de afaceri in care calitatea resurselor umane este determinanta pentru succes. Ei aleg sa comunice integrat si sa isi dezvolte cultura organizationala organic, mentinandu-si, in acelasi timp, valorile si identitatea. Iar rolul comunicarii prin Employer branding a devenit hotarator in a atrage oamenii potriviti care sa contribuie in mod profesionist la dezvoltarea afacerilor si a viitorului companiilor.
Articole similare
Urmărește-ne și pe