Revista presei din data de 13.09.2017

Revista presei din data de 13.09.2017 – Patronatul IMM Prahova

Cuprins:

Știri de interes pentru mediul de afaceri și pentru IMM-uri
Euractiv.ro.
  1. Inflația a scăzut în august, dar prețurile rămân pe un trend crescător.
  2. 5 strategii simple prin care antreprenorii pot sa-si depaseasca competitia.
  3. Cresterea puilor in Franta – cum poate Romania sa ajunga la nivel european cu fermele de pui.
  4. Plantatie de catina ecologica: Noua fermieri au investit 1 mil. euro si acum vizeaza piete din Asia si Europa.
Agerpres.ro.
  1. Laufer: Legea parteneriatului public-privat are o formă ideală; sperăm să fie implementată în octombrie.

  6. Curtea de Conturi a UE: Există încă zone în România unde apa potabilă nu este conformă cu directivele europene.

Știri de interes pentru mediul de afaceri și pentru IMM-uri

Euractiv.ro

1. Inflația a scăzut în august, dar prețurile rămân pe un trend crescător

Prețurile de consum erau cu 1,2% mai mari în august față de aceeași lună a anului trecut, dar rata de creștere a încetinit de la 1,4% în iulie.

Comparativ cu iulie, prețurile de consum au scăzut ușor, cu 0,2%, pe fondul ieftinirii produselor alimentare, arată datele institutului de statistică INS. Astfel, prețul alimentelor era mai mic cu 0,9% în august față de luna anterioară, dar produsele non-alimentare și serviciile s-au scumpit cu 0,1% și, respectiv, 0,2%.

Față de august 2016, atât prețurile alimentelor cât și ale mărfurilor nealimentare au crescut cu peste 1,5%, dar tarifele serviciilor au fost, în medie cu 0,5% în august 2017, arată datele INS.

Banca Națională a României (BNR) a revizuit luna trecută estimarea de inflație pentru finalul acestui an la 1,9%, în creștere de la 1,6% anterior.

Prețurile sunt așteptate să crească și din cauza măririi accizelor la carburanți anunțată recent de Guvern, deși premierul a insistat că benzina și motorina nu vor fi mai scumpe după majorarea taxelor.

2. 5 strategii simple prin care antreprenorii pot sa-si depaseasca competitia

Ce diferentiaza businessul tau de altele din acelasi domeniu? De ce ar trebui oamenii sa te aleaga pe tine in fata competitiei?

Sunt intrebari la care ar trebui sa se gandeasca zilnic orice antreprenor. Avantajele pe care le oferi in fata principalilor competitori sunt cele care iti vor transforma afacerea intr-un business performat, cu sanse mari sa se mentina pe o piata volatila, unde apar mereu nume noi, cu ambitii mari. Insa drumul spre gasirea unor solutii adecvate la toate aceste probleme nu este usor si, aproape garantat, va genera haos si incertitudine intr-o companie, atrag atentia cei de la entrepreneur.com.

Iata care sunt cele 5 strategii sigure prin care orice antreprenor se poate detasa de competitie:

  1. Pozitionarea este mai eficienta decat prospectarea

Toti antreprenorii cauta proiecte si clienti noi. Acest proces, care nu se termina niciodata atunci cand esti la conducerea unui business, te va seca, in ultima instanta, de energie. O strategie prin care sa eviti simplu acest pericol este sa te pozitionezi de la inceput ca lider de piata, ca un specialist in domeniul in care activezi, un expert care are raspunsul la toate intrebarile si gaseste solutii la orice problema pe care clientii sai o intampina. Daca acest lucru iti reuseste, nu va mai trebui sa alergi dupa clienti, vor veni singuri spre tine, atunci cand au nevoie.

Este, de astfel, strategia la care a apelat si Cezar Rapotan, CEO-ul celei mai mari companii de distributie de materiale de constructii. Infiintata in 1994, Arabesque a ajuns astazi la o cifra de afaceri de 351 de milioane de euro. Si asta pentru ca s-a pozitionat de la inceput drept un lider in domeniul comertului cu materiale de constructii si s-a dezvoltat in mod continuu si foarte rapid, ajungand azi cel mai mare nume din domeniu, cu operatiuni atat pe plan intern, cat si pe plan extern. Faptul ca Arabesque ofera solutii complete, de la materiale de constructii, pana la instalatii sanitare si termice a ajutat aceasta strategie sa functioneze.

  1. Succesul in business depinde de cat de repede reusesti sa creezi o miscare in jurul produsului pe care il comercializezi

Repozitioneaza-ti businesul si centreaza-l in jurul unei idei principale. Gandeste-te la Disney, de exemplu. Nu este o companie care produce filme sau administreaza parcuri de distractii. Este locul unde „visurile devin realitate“ – un slogan deja celebru in toata lumea. Sau analizeaza strategia Subway, prin care compania s-a repozitionat din fast-food intr-un restaurant unde poti cumpara rapid mancare sanatoasa. Este strategia prin care compania a detronat, in 2011, McDonald’s din fruntea clasamentului celor mai de succes lanturi fast-food din lume.

Antreprenorii cu misiuni ambitioase atrag cei mai buni angajati, care vor atrage la randul lor clienti si vor garanta, in acest fel, succesul unei companii. Iar viata ta va fi mai implinita daca te implici intr-o cauza „bigger than yourself“ (n.r. mai mare decat tine), cum spun americanii.

  1. Invata sa te sprijini pe umerii gigantilor

Nu trebuie sa reinventezi roata si cu siguranta nu trebuie sa gasesti tu raspunsul la toate intrebarile. Gaseste un produs de succes, o strategie care prinde deja la public si care a fost testata deja de un gigant din domeniu si imbunatateste-o.

„Un pinguin nu se poate transforma in girafa, asa ca fii cea mai buna versiune de pinguin“, a spus, intr-un interviu, Gary Vaynerchuk, unul dintre cei mai de succes antreprenori americani si autor a patru carti care au ajuns pe locul 1 in topul celor mai vandute volume, intocmit de cei de la New York Times.

O persoana inteligenta invata din greseli, insa antreprenorii care vor sa aiba succes pe termen lung invata din erorile pe care le-au comis altii, pentru a nu pierde mult timp in drumul spre primul loc.

  1. Invata cum sa cresti profesionisti in domeniu

Una dintre cele mai importante lectii pe care trebuie sa le invete un antreprenor este ca nu poate face totul de unul singur. Vei avea nevoie de o echipa puternica, in care sa ai incredere si care sa te insoteasca la orice pas. Pentru ca acest lucru sa se intample, va trebui sa inveti cum poti sa-ti ajuti angajatii sa creasca profesional si cum poti sa-i conduci eficient spre succes.

Urmareste un meci de fotbal. Cele mai puternice echipe sunt cele care au chimie, care joaca bine impreuna, a caror membri stiu sa isi faca complimente. Aceste echipe castiga mereu, pentru ca au un singur obiectiv comun: victoria. Acelasi principiu se poate aplica si in viata, si in business. Toti oamenii de afaceri cu succes pe termen lung impart o calitate importanta: stiu cum sa construiasca echipe si cum sa-si pastreze oamenii alaturi.

  1. Pune la punct o strategie prin care sa-ti atragi clienti fideli si multumiti de serviciile tale

A conduce un business este si despre managementul promisiunilor pe care le faci clientilor. Este important ca orice firma sa se asigure ca aceste promisuni sunt indeplinite. Iar daca reusesti sa depasesti asteptarile clientilor tai, partida este pe jumatate castigata. Nu uita niciodata ca vei consuma mai multe resurse in incercarea de a atrage clienti noi, decat in misiunea de a-i pastra pe cei pe care ii ai deja. Strategia in acest sens este de a crea fani fideli brandului tau, care vor recomanda mai departe produsele. Nu pentru ca le ceri asta, ci pentru ca asta simt sa faca. Este un mecanism cu multe rotite, dificil de controlat, mai ales ca este dependent de reactiile si modul de a actiona al tuturor angajatilor, de la persoana care raspunde la mail-uri la CEO-ul companiei. Pentru asta este nevoie de o cultura organizationala in care oamenii sa inteleaga importanta clientilor multumiti si sa fie mereu pregatiti sa raspunda nevoilor acestora.

3. Cresterea puilor in Franta – cum poate Romania sa ajunga la nivel european cu fermele de pui

Franta este liderul european cand vine vorba despre efectivul de pasari crescute in sistem rustic, avand o cerere crescuta de carne de pasare si oua atat pe piata interna, cat si pentru exporturi. Cum au reusit insa francezii sa aiba cele mai cautate produse de pe piata europeana? Secretul lor nu sta numai in capacitatea de productie, ci si in calitatea garantata a produselor, un capitol la care alte state mai au de invatat.

„Label Rouge” sau eticheta rosie care apare pe produsele alimentare a fost introdusa in 2006, printr-un proiect de lege, pentru a garanta calitatea alimentelor pe care le consuma oamenii. Produsele eligibile pentru a fi marcate cu eticheta rosie sunt carnea alba, carnea rosie, carnea de peste, fructele de mare sau produsele de agricultura neprocesate. „Eticheta rosie atesta faptul ca un produs are un set de caracteristici care il fac sa fie superior din punct de vedere calitativ altor produse asemanatoare”, declara la acea vreme ministrul francez al Agriculturii.

Practic, eticheta rosie este o garantie a faptului ca produsele pe care le consumi sunt crescute si procesate in mod bio. Iar importanta acestor calitati a fost aplicata inclusiv in fermele de pasari. Astfel, in Franta, unul din patru pui consumati au eticheta rosie, iar cifrele acestei afaceri sunt in crestere de la an la an.

In prezent, au inceput sa apara si in Romania astfel de ferme, in care puii sunt crescuti dupa standardele impuse de Uniunea Europeana, in hale automatizate, cu un climat de crestere computerizat, astfel incat sa fie asigurata si bunastarea pasarilor. Acestea sunt hranite cu furaje produse si procesate de propriile fabrici adiacente ale fermelor.

Un astfel de exemplu sunt cele sapte ferme Avicarvil ale antreprenorului Iustin Paraschiv, care sunt complet modernizate si automatizate, au microclimat controlat electronic, iar pasarile sunt crescute dupa regulile impuse la nivel european. Antreprenorul a investit 6 milioane de euro in lucrarile de modernizare, in achizitia unor echipamente performante si in cresterea capacitatii de productie, iar produsele sale ajung acum atat pe piata din Romania, dar sunt apreciate si pe pietele de desfacere din Europa, in tari precum Franta, Ungaria, Grecia, Bulgaria, Germania sau Estonia.

Ce conditii trebuie sa indeplineasca fermierii pentru a-si creste pasarile la standarde europene

Iata care sunt regulile pe care trebuie sa le indeplineasca o ferma de pasari, astfel incat sa functioneze la cele mai inalte standarde ale calitatii:

– sa aiba un adapost de maximum 400 de metri patrati

– sa creasca cel mult 4.400 de pasar

– densitatea pasarilor sa nu fie mai mare de 11 pe metru patrat

– ferma trebuie sa se afle la o distanta de cel putin 500 de metri de orice locuinta

– sa creasca pasarile intr-un mediu acoperit de vegetatie, nicidecum cu asfalt sau beton

– sa nu foloseasca antibiotice in tratarea puilor, ci niste uleiuri esentiale importate din Franta

– in primele patru saptamani de viata, puii trebuie crescuti in adapost si abia apoi scosi in exterior

– furajele trebuie sa fie naturale si netratate chimic

La Avicarvil, toate cerealele folosite la producerea furajelor destinate hranirii puilor sunt procesate in propria fabrica. Cerealele sunt mai intai selectionate, folosindu-se materii prime de baza, cum ar fi graul, porumbul, floarea soarelui sau soia. Hranirea puilor cu astfel de furaje este motivul pentru care acestia au o culoare galbena, asemanatoare cu aceea a puilor crescuti in gospodariile individuale.

In trimestrul I din 2016, Romania a produs cu 74% mai multa carne de pasare si a livrat cu 62,7% mai multa fata de trimestrul I din 2007, anul in care Romania a aderat la Uniunea Europeana. In aceste conditii, este evident ca tara noastra are capacitatea de a urca in topul exportatorilor de carne de pasare, insa numai daca fermierii fac investitii si reusesc sa isi aduca fermele la standardele europene, fara de care accesul pe piata europeana va fi mult mai dificil.

4. Plantatie de catina ecologica: Noua fermieri au investit 1 mil. euro si acum vizeaza piete din Asia si Europa

Cinci fermieri cu plantatii de catina ecologica decideau, in urma cu un an, sa se asocieze in Cooperativa Agricola Bio Catina Romania. Astazi, asociatia are noua membri, care detin cumulat 82 de hectare de catina si se descriu drept ”cea mai mare forta comerciala in productia si comercializarea de catina ecologica din Romania”. Au investit aproape un milion de euro la nivelul tuturor membrilor cooperatori, iar acum tintesc pietele din Asia si pe cele europene.

Cei noua fermieri si-au unit fortele in cadrul unei asociatii, pentru a putea livra catina catre furnizori in volum mare si in mod constant. Planurile pentru la anul vizeaza dublarea suprafetei cultivate in prezent.

Toti membri fondatori ai Cooperativei Agricole Bio Catina, sunt tineri fermieri, iar strategia lor este sa creasca impreuna, marind exponential suprafata pomicola cultivata si cantitatea pe care o pot livra catre clientii interni si externi. Conducerea Cooperativei este asigurata de trei dintre cei cinci membri fondatori: Michaela Carutasu – Presedinte, Madalina Giurescu -Vicepresedinte si Florin Niculescu – Director Executiv.

“Este o nisa atat de ingusta, incat noua, celor 5 membri fondatori, ne-a fost limpede de la bun inceput ca succesul in aceasta afacere va veni numai in cadrul unei asocieri, altfel sansele de a reusi fiind minime. Intr-un final, oricat de mult ai investi si oricata productivitate ai avea, daca nu ai un volum de marfa suficient de mare pentru a deveni un furnizor important pentru un procesator mare, nu ai nici o sansa sa rezisti pe aceasta piata, din simplul motiv ca esti prea mic pentru a conta”, spune Florin Niculescu, director executiv la Cooperativa Agricola Bio Catina.

Suprafetele detinute de Cooperativa sunt raspandite in mai multe judete ale tarii, printre care: Valcea, Dambovita, Vaslui, Buzau, Olt, Constanta, Suceava, Arad, Calarasi, iar suprafata totala cultivata este de 82 de hectare.

“Putem spune ca la nivel asociativ, Cooperativa Bio Catina detine cea mai mare suprafata de catina ecologica din Romania. Restul pietei este faramitata in suprafete de 5-10 ha, foarte rar 20-30 ha, insa crestem in fiecare luna pentru ca avem noi si noi cereri de aderare. In acest ritm, cu o crestere atat de mare in primul an, nu am nici un motiv sa cred ca nu vom dubla acesta suprafata pana la finele anului urmator, ajungand la 200 ha pana in Decembrie 2018. Este important sa crestem pentru ca astfel obtinem o putere de negociere mult mai mare cu marii procesatori si deci conditii comerciale mult mai avantajoase. Una este sa negociezi vanzarea unui TIR cu marfa si alta este sa negociezi 10-20 TIR-uri. Volumul si constanta in calitate atrage cu totul alte conditii comerciale”, explica Florin Niculescu.

Plantatie de catina ecologica: Importanta cursurilor de specialitate

Florin Niculescu impreuna cu Madalina Giurescu au participat la un curs de agricultura ecologica, organizat de Creative Business Management, pentru a intelege mai bine care sunt solutiile pe care le pot transpune in activitatea lor si a cooperativei.

„Cursul de agricultura ecologica a fost o oportunitate de a intelege constrangerile, dar si avantajele pe care le avem atunci cand decidem infiintarea unei culturi ecologice. Problemele sunt multe, insa la fel de multe sunt si solutiile. Trebuie doar sa stim unde sa le cautam. Participarea la cursul organizat de Creative Business Management a fost in acelasi timp o buna ocazie de a cunoaste alti fermieri si ideile lor e, in deplina armonie cu natura si mediul inconjurator”, spune Florin Niculescu.

Agerpres.ro

5. Laufer: Legea parteneriatului public-privat are o formă ideală; sperăm să fie implementată în octombrie

Legea parteneriatului public-privat ar putea fi implementată în luna octombrie, proiectul având în acest moment o formă ideală, după o amplă dezbatere publică, a declarat, miercuri, ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat, Ilan Laufer.

“Am scos legea în dezbatere publică în urmă cu o lună și ceva, dorim să avem o dezbatere publică amplă pe această temă. Au participat instituții de prestigiu mondial, de la Banca Mondială, Banca Europeană pentru Dezvoltare, INS, reprezentanții AmCham (Camera de Comerț Americană — n. r.), reprezentanții instituțiilor statului român, toți specialiștii, inclusiv mediul academic român a participat la acest lucru”, a spus Laufer, la Antena 3.

Potrivit acestuia, proiectul de act normativ ar putea fi prezentat în Guvern la finele acestei săptămâni.

“În clipa asta, legea are o formă ideală, inclusiv normele de aplicare. Am cerut și colegilor din grupul de lucru și din minister ca până la finalul acestei săptămâni să reușim, după dezbaterea publică, să ajungem la un consens și pe textul de lege, și pe norme, să le prezint premierului și premierul să decidă dacă forma finală pe care o prezentăm noi este ok sau dacă se mai dorește anumite clarificări și sper ca în luna octombrie parteneriatul public-privat să fie implementat. Este un mare, mare pas înainte și pentru autoritățile locale, și pentru autoritățile centrale”, a adăugat Laufer.

Proiectul legii parteneriatului public-privat a fost dezbătut în Guvern în primă lectură la începutul lunii august.

“Grupul de lucru a elaborat pachetul legislativ privind parteneriatul public — privat, constând în proiectul de modificare a Legii 233 din 2016 privind parteneriatul public — privat și proiectul de norme metodologice. Prin modificările pe care le-am adus legii vom putea implementa atât proiecte semnificative cu aprobarea Guvernului, urmând să stabilim un prag pentru acestea, cât și proiecte de dimensiuni medii și mici, care nu vor avea nevoie de aprobarea Guvernului și vor putea fi implementate la nivel județean sau local”, a precizat Laufer, la acea dată, în ședința Executivului.

El a dat și câteva exemple de proiecte de acest fel: “În zona de infrastructură de transport: drumuri, căi ferate, aeroporturi, poduri, căi navigabile, parcări, poduri și tunele; în domeniul telecomunicațiilor: telefonie, internet și broadband. Utilități: centrale electrice, stații de apă, de filtrare, deșeuri, infrastructură de interes public, școli, universități, inclusiv penitenciare. În domeniul sănătății: spitale, policlinici, unități de primiri-urgență și clădiri administrative, primării, consilii județene și așa mai departe. Modificarea și simplificarea legislației privind parteneriatul public — privat este una dintre măsurile prevăzute în programul de guvernare. Implementarea acestei măsuri va contribui la întărirea colaborării între stat și mediul privat”.

6. Curtea de Conturi a UE: Există încă zone în România unde apa potabilă nu este conformă cu directivele europene

Calitatea apei s-a îmbunătățit în Bulgaria, Ungaria și România în ultimii ani, însă există încă zone unde apa potabilă nu este conformă cu directivele europene, arată un raport publicat de Curtea de Conturi Europeană, remis, marți, AGERPRES.

Calitatea apei potabile disponibile pentru consumatorii din Bulgaria, Ungaria și România s-a îmbunătățit în ultimii ani datorită finanțării din partea UE, dar este nevoie în continuare de investiții considerabile, spun autorii raportului.

Curtea a examinat acțiunile UE legate de calitatea apei potabile în aceste trei state membre. Auditul a acoperit perioada cuprinsă între data aderării la UE acelor trei state membre și sfârșitul anului 2016. Per ansamblu, s-a constatat că alimentarea cu apa potabilă de calitate și accesul cetățenilor la aceasta au cunoscut o îmbunătățire, în mare măsură datorită investițiilor importante care au fost realizate cu fonduri UE în ultimii ani.

Suma alocata prin Fondul european de dezvoltare regionala și prin Fondul de coeziune între 2007 și 2020 pentru gestionarea și furnizarea apei potabile în Bulgaria, Ungaria și România se va ridica în total la 3,7 miliarde de euro.

Curtea a subliniat însă că există în continuare zone în care apa din rețeaua publică de distribuție nu este pe deplin conformă cu Directiva din 1998 a UE privind apa potabilă. În plus, pentru a se asigura accesul la apa de calitate pentru toți cetățenii din aceste state membre și pentru a se garanta întreținerea corespunzătoare a investițiilor finanțate de UE, vor fi necesare fonduri suplimentare importante din surse publice naționale și din surse private, se mai arată în comunicat.

”Sprijinul financiar acordat de la bugetul UE pentru aceste rețele de apa a fost substanțial, dar el nu trebuie să înlocuiască cheltuielile statelor membre”, a declarat George Pufan, membru al Curții de Conturi Europene și responsabil de raport.

În total, aceste trei țări vor trebui să investească peste 6 miliarde de euro până la sfârșitul lui 2020 pentru a-și acoperi nevoile, a adăugat el.

Curtea recomandă Comisiei Europene următoarele: să urmărească problemele existente în legătura cu monitorizarea efectuata de statele membre și să asigure respectarea cerințelor din Directiva privind apa potabilă; să modifice directiva pentru a se asigura că statele membre informează Comisia cu privire la derogările pentru zonele mici de aprovizionare cu apă; să solicite statelor membre raportări periodice și transmise în timp util și să extindă această cerință și la zonele mici de alimentare cu apă; să îmbunătățească cerințele legate de garantarea faptului ca se pun la dispoziția consumatorilor informații adecvate și actualizate referitoare la calitatea apei; să sprijine statele membre în promovarea de acțiuni vizând reducerea pierderilor de apa.

Statele membre ar trebui să solicite includerea de planuri pentru reducerea pierderilor de apă ca parte a criteriilor de selecție pentru proiectele de infrastructură de apă care contribuie la îndeplinirea obiectivelor naționale; să se asigure că tarifele percepute pot asigura sustenabilitatea infrastructurii; să acorde, dacă este necesar, sprijin financiar sau alte forme de sprijin gospodăriilor pentru care costul serviciilor de apa se situează peste rata de suportabilitate, se mai arată în comunicatul Curții de Conturi Europene.

Print Friendly, PDF & Email