Revista presei din data de 01.09.2017

Revista presei din data de 01.09.2017 – Patronatul IMM Prahova

Cuprins:

Știri de interes pentru mediul de afaceri și pentru IMM-uri.
Business24.ro, Ziare.com.
  1. PNL: Cresterea pretului benzinei si motorinei, o hotie la drumul mare.
  2. Ne asteapta un an greu: Leul se va deprecia, iar dobanzile la credite vor creste – analisti.
Wall-street.ro.
  1. Esti in cautarea unei oportunitati de afaceri? Afla tot ce trebuie sa stii despre francize.
  2. Cinci fermieri romani au obtinut o recolta de 50 de tone de catina care va merge la export, negasind cerere pe piata.
  3. Ce fac vest-europenii diferit fata de fermierii romani pentru a obtine productii de calitate.
  4. Remesh, proiectul prin care bannerele publicitare sunt transformate in obiecte utile.

Știri de interes pentru mediul de afaceri și pentru IMM-uri

Business24.ro, Ziare.com

1. PNL: Cresterea pretului benzinei si motorinei, o hotie la drumul mare

Prim-vicepresedintele PNL, Raluca Turcan, a comparat decizia Guvernului Tudose de a majora pretul la combustibil cu o “hotie la drumul mare”.

Astfel, dupa ce ministrul de Finante, Ionut Misa, a anuntat miercuri ca pretul combustibilului va creste cu 32 de bani, dupa majorarea accizei, suma ce va fi platita in plus pentru fiecare plin de benzina va fi de 15 lei, incepand cu 1 octombrie.

“15 lei in plus la fiecare plin! Pentru cine nu a aflat, NU este o HOTIE la drumul mare, este chiar o decizie a Guvernului Dragnea-Tudose-Tariceanu!

Haiducia de la Palatul Victoria a atins noi culmi. Peste tot sunt identificati ‘dusmani ai poporului’. Se cauta vinovati, oameni si companii, doar, doar ascund incompetenta si lipsa de intelegere a ceea ce trebuie facut cu tara aceasta! Ca la orice scamatorie de genul ‘Alba-Neagra’, cei care pierd sunt oamenii de buna credinta.

Atragem atentia romanilor sa cantareasca foarte bine ce aleg sa creada. Stirile false, rostogolite cinic de premier si guvernanti, despre orice si, aproape oricine, sau realitatea!!!

Realitatea este ca acesta crestere a pretului carburantilor va conduce la:

⁃ cresterea costului pentru ce se produce;

⁃ cresterea pretului la ceea ce se cumpara;

⁃ cheltuieli tot mai mari in domenii care inca tin economia Romaniei (de la agricultura pana la industrie si servicii);

⁃ scaderea puterii de cumparare a romanilor”, avertizeaza pe Facebook Raluca Turcan.

De asemenea, deputatul PNL sustine ca “e tot mai limpede ca Guvernul Dragnea-Tudose-Tariceanu stie sa taxeze!”.

“Realitatea este ca economia a crescut (din consum, nu din productie) si, cu toate acestea, la buget sunt din ce in ce mai putini bani, deficitul este unul record, imprumuturile sunt tot mai multe si impovaratoare, cresterile de salarii promise intarzie, investitii nu se fac (10 miliarde ar fi putut fi folositi pentru scoala-strada-spital), fonduri europene nu se atrag!”, a mentionat fostul presedinte interimar al PNL.

Miercuri, Guvernul a adoptat o ordonanta de urgenta pentru reintroducerea supraaccizei la combustibili.

“Am facut o analiza, accizele vor creste, termenele pe care le-am stabilit sunt 15 septembrie, data la care va fi o crestere de 0,16 bani pe litru, pentru toate cele trei categorii de combustibili, si data de 1 octombrie va fi o data la care va creste cu inca 0,16 bani pe litru pentru cele trei categorii. Aceasta masura se realizeaza in etape, pentru a nu se crea un soc la nivelul consumului”, a spus Ionut Misa.

Asta desi si prim-ministrul Mihai Tudose, si presedintele ALDE, Calin Popescu Tariceanu, spuneau recent ca nu va creste pretul benzinei si motorinei:

“Ia sa vedem, daca o punem la loc (acciza – n.red.) cresc (preturile – n.red.)? Eu cred ca nu vor creste”, spunea Tudose.

“Discutia pe care am inteles ca Ministerul Finantelor a purtat-o cu operatorii economici este ca aceasta crestere sa fie practic absorbita in pretul actual”, spunea si Tariceanu.

Mihai Tudose a precizat si ca acciza a fost scoasa in ianuarie si nu a scazut pretul la benzina si motorina, ceea ce nu este adevarat.

2. Ne asteapta un an greu: Leul se va deprecia, iar dobanzile la credite vor creste – analisti

Leul se va deprecia in raport cu euro, iar dobanzile la credite vor creste in urmatoarele 12 luni, arata un sondaj realizat de asociatia analistilor financiari certificati international (CFA Romania).

Mai exact, peste 77% din cei 210 specialisti CFA Romania estimeaza ca, in urmatorul an, moneda nationala va pierde teren in fata celei unice.

Este posibil ca, in acest interval, cursul sa ajunga la un nou maxim istoric, de 4,7 lei/unitate.

Si nu numai atat. Analistii se asteapta si la o majorare a ratelor de dobanda la creditele in lei, atat pentru scadentele pe termen scurt (3 luni), cat si pentru cele pe termen mediu (5 ani): 80% dintre participantii la sondaj anticipeaza aceasta evolutie.

De asemenea, membrii CFA au din ce in ce mai putina incredere in mersul economiei tarii noastre. Indicatorul care masoara acest lucru a scazut in luna iulie cu 0,3 puncte, fata de luna anterioara, la valoarea de 59,7 puncte.

Wall-street.ro

3. Esti in cautarea unei oportunitati de afaceri? Afla tot ce trebuie sa stii despre francize

In ultimii ani ne confruntam cu dificultati economice ce risca sa depaseasca previziunile initiale. In ciuda anumitor semnale, ce par sa aduca putin oxigen in aerul afacerilor, nu se poate vorbi de o reala si solida crestere a economiei. Iar atata timp cat consumul continua sa scada si investitiile se clatina, ingeniozitatea omului de afaceri pare a fi mai valoroasa decat oricand.

Lucrurile nu stau foarte bine nici in ceea ce priveste locurile de munca. Printre principalele provocari ale societatii noastre regasim dificultatea pastrarii locului de munca, sau gasirea unuia nou. Acest lucru este confirmat si de statistici, care arata ca rata de ocupare a fortei de munca a scazut considerabil in unele tari. Astfel, data fiind necesitatea unei solutii care sa ofere o alternativa, un numar mare de persoane isi indreptat atentia catre noi propuneri si idei de afaceri. Una dintre acestea este cu siguranta franciza, un bussiness in crestere si la noi in tara. Cu rezultate satisfacatoare in sectorul modei, imbracamintei, alimentatie publice, sau wellness.

Importanta domeniului

Atunci cand este vorba de succesul unei afaceri, franciza se dovedeste a fi o optiune care nu ar trebui trecuta cu vederea. Cu resurse putine, oricine isi poate crea propria afacere, bazandu-se pe stabilitatea unei marci, a unui produs existent, care se bucura deja de un renume. Domeniul ales este un factor determinant, motiv pentru care este bine sa faci alegerea dupa o informare atenta. De exemplu, o idee atractiva este deschiderea unei francize in domeniul wellness, care s-a dovedit a fi de succes la noi in tara. Saloanele de infrumusetare ofera solutii rapide, intr-o perioada in care lipsa timpului este cu adevarat o problema. Stresul si preocuparile zilnice determina tot mai multe persoane sa investeasca in grija pentru corp, estetica si relaxare, in diferitele centre care ofera pachete atractive si variate.

In acelasi fel, in contextul timpului limitat, un alt domeniu care merita explorat este alimentatia publica.

Bineinteles, pe langa domeniul de activitate, o importanta crescuta ar trebui acordata si propriilor abilitati si preferinte. Afla din cele ce urmeaza mai multe despre ceea ce inseamna o franciza si cum a evoluat acest concept.

Franciza, de-a lungul timpului

Cu totii am auzit cel putin o data in viata de franciza. Termenul provine dintr-un cuvant vechi frantuzesc, „la franchize”, ce semnifica „libertate”. Acesta reprezenta in epoca coloniala dreptul accordat si garantat din partea domnilor locali cetatenilor sai de a gestiona o piata, de a vana pe pamanturile acestora sau de a mentine activitati de feribot.

Pare ca istoria francizei se pierde undeva in indepartatul Ev Mediu cu origini europene, ideea fiind readusa la lumina in timpuri moderne. In anul 1954, Raymond Albert Kroc, un vanzator de mixere pentru producerea cunoscutului milk shake, ii descopera in California pe fratii Dick si Mac Mc Donald. Acestia utilizau in restaurantul lor o adevarata linie de asamblare pentru propriile produse. Titlul de tata modern al francizei si l-a acreditat un anume Isaac Merritt Singer (1811-1875), inventatorul cunoscutei masini de cusut Singer. In imposibilitatea producerii si distribuirii produsului, din cauza lipsei de fonduri, are nevoie de o idee care sa sporeasca volumul de vanzari, lucru deloc usor considerand costul unei masini de cusut, de circa 125 de dolari. Un colaborator al acestuia inventeaza primul sistem de cumparare in rate, oferind masina cu doar 1,5 dolari pe zi. Cu acest sistem, Singer creste considerabil vanzarile, insa ceea ce lipsea era o linie de distributie eficienta. Rezolva si acest lucru oferind licente de vanzare a produsului sau in diferite teritorii, realizand astfel fondurile necesare noilor linii de productie.

Ideea de franciza a evoluat si s-a modificat de-a lungul timpului, astazi reprezentand o metoda inovativa prin care iti poti exprima mai bine capacitatea profesionala si spiritul antreprenorial. Franciza acorda practic drepturile de distributie locala si de vanzare a unor servicii si produselor deja existenta, in schimbul unei taxe lunare.

Este un sistem de comercializare bine pus la punct, care aduce beneficii de ambele parti, fiind in cuvinte putine „o afacere la cheie”, deja testata. In conditiile respectarii tuturor criteriilor de eligibilitate si de calitate, profitul este usor de obtinut, lucru confirmat de multi detinatori de francize.

Intr-o societate in continua schimbare, ramanem uimiti sa constatam ca ne intoarcem constant la idei din trecut, pe care le adaptam vremurilor actuale. Desi imbracam totul in nuante moderne, utilizam limbajul sofisticat al afacerilor, adaugam componente si diversificam, lucruri care s-au dovedit a fi de succes raman la fel, in esenta.

4. Cinci fermieri romani au obtinut o recolta de 50 de tone de catina care va merge la export, negasind cerere pe piata

Cooperativa Agricola Bio Catina, fondata in 2016 de catre 5 tineri fermieri ce detin o suprafata de 80 hectare cultivata cu catina ecologica in Romania, a obtinut in aceasta luna, la 3 ani de la plantarea arbustilor, prima recolta de aproximativ 50 tone. Investitia totala in cultura de catina la nivelul tuturor membrilor fondatori, depaseste suma de 800,000 Euro, fermierii sperand sa-si amortizeze investitia dupa cea de-a treia recolta, in 2020.

Cooperativa Agricola Bio Catina este o asociere realizata in 2016 de catre 8 fermieri pana in 45 de ani, care au renuntat la munca de birou pentru a incepe afaceri agricole. Cooperativa detine in prezent 8 plantatii de catina certificate ecologic sau in conversie spre ecologie raspandite in mai multe judete din Romania: Valcea, Dambovita, Buzau, Constanta, Olt, Botosani si Arad.

In acest an cea mai mare parte a recoltei va merge la export, producatorii negasind cerere pentru procesare pe piata romaneasca. Pretul pe piata europeana fiind de aproximativ 2.000 euro/tona de catina.

“Desi initial ne-am bazat pe valorificarea primei recolte in Romania, se pare ca in acest moment aici nu exista o piata in adevaratul sens al cuvantului. Cel putin nu in industria de procesare acolo unde noi tintim vanzarile. Pe de alta parte, in urma participarii la targurile internationale, am observat o doza de neincredere a clientilor in ceea ce priveste fermierii si producatorii romani. Drept urmare, principalul nostru obiectiv este ca pe plan intern sa explicam beneficiile fructelor de catina, in special a celor ecologice, pentru a genera cerere, iar pe plan extern ne propunem sa demonstram ca suntem un partener serios si stabil, care respecta toate standardele europene de calitate”, a afirmat Madalina Giurescu, membru fondator al Cooperativei Agricole Bio Catina.

Catina este un arbust fructifer ale carui beneficii sunt cunoscute inca din antichitate. Toata planta este medicinala, folosindu-se de la ea atat fructele cat si frunzele, radacinile, mugurii si chiar scoarta, in diferite moduri de preparare. Fructul de catina contine de 2 ori mai multa vitamina C decat macesul si de 10 ori mai mult decat citricele, precum si substanta numita serotonina, care este un foarte bun stimulent neurotransmitator, tonic cerebral si combate stresul.

Fructele de catina se pot procesa sub forma de: suc proaspat, sirop de catina, ceai de catina, pulberea de catina, ulei farmaceutic, creme si tincturi farmaceutice, ulei alimentar prin presare la rece, gem, dulceata, marmelada, vin, lichior, nectar, jeleu, peltea, etc.

Siropul de catina obtinut din fructe prin presare la rece are aceleasi efecte ca si fructele proaspete, deorece acesta pastreaza nealterate si fara sa se piarda, toate substantele active terapeutice.

5. Ce fac vest-europenii diferit fata de fermierii romani pentru a obtine productii de calitate

Avem a sasea suprafata agricola din UE, insa productia este una extrem de scazuta in raport cu terenul de care dispunem, arata un studiu PWC.

Peste 60% din suprafata Romaniei – 8,2 milioane de hectare – este teren arabil, insa productiile rezultate din agricultura nu se ridica la inaltimea acestui procent. Tara noastra se afla intre primele locuri in UE si in ceea ce priveste suprafata arabila pe cap de locuitor, in conditiile in care avem o densitate mult mai mica fata de alte state europene. Cum reusesc alte tari sa obtina productii mai mari la suprafete mai mici? Incercam sa dam cateva raspunsuri in cele ce urmeaza.

Pregatirea profesionala a fermierilor, un aspect esential

Unul dintre factorii extrem de importanti in a obtine performante in orice domeniu o reprezinta pregatirea profesionala a persoanelor care activeaza in arealul respectiv. Din acest punct de vedere, Romania este cu mult in urma profesionistilor din vestul Europei, care dedica mai mult timp pregatirii lor teoretice, pe care o completeaza ulterior cu partea practica.

Productia nu poate fi performanta atata vreme cat fermierii nu cunosc particularitatile culturilor in care investesc. Este suficient sa ne informam in legatura cu caracteristicile si necesitatile graului, de pilda, ca sa observam ca fiecare cultura are anumite cerinte pentru ca produsele obtinute sa fie de calitate.

Conform datelor Comisiei Europene, 96,4% dintre fermierii romani au declarat ca si-au insusit cunostintele in practica, fara sa studieze domeniul agricol in prealabil. Totodata, tara noastra este in urma altor state si cand vine vorba despre cheltuielile fermierilor cu produse fitosanitare, fapt ce afecteaza, desigur, productiile.

Exploatatii agricole bine organizate, nu fragmentate

Un alt punct slab al agriculturii romanesti este reprezentat de fragmentarea terenurilor. Tara noastra are o marime medie de exploatatie la aproximativ acelasi nivel cu tari precum Cipru sau Malta, state insulare cu mult mai putin teren arabil fata de noi. Circa 75% dintre fermele romanesti au sub 2 hectare, iar 98% din numarul total al fermelor au sub 10 hectare. In Franta si Cehia, de exemplu, peste 29% din ferme au peste 50 de hectare.

Din cauza fragmentarii, fermele nu pot face economie de volum la investitii si nu au acces la finantari care sa le permita tehnologizarea. Incurajarea asocierii fermierilor ar putea rezolva aceasta problema, mai ales in conditiile in care in prezent majoritatea suprafetelor mici sunt lucrate de cate 1-2 persoane, care la randul lor obtin productii mici si venituri infime.

Finantari pentru fermieri. Romania este pe penultimul loc din UE in aceasta privinta

Tara noastra este pe penultimul loc din Uniunea Europeana in ceea ce priveste cheltuielile din bugetul de stat rezervate agriculturii. Aproape toate celelalte state europene sprijina financiar agricultura mai mult decat o facem noi.

Agricultorii romani nu au parte de prea mult ajutor financiar pentru a-si dezvolta fermele, spre deosebire de vest-europeni, care sunt ajutati de stat mai ales pentru a-si moderniza tehnica de lucru. In tara noastra lipsa finantarilor a dus la o lipsa acuta de utilaje si mai putin de 2% din exploatatii detin cel putin un tractor.

Fondurile APIA, programele de dezvoltare prin care se acorda fonduri UEpentru dezvoltarea agriculturii, dar si creditele agricole garantate de stat sunt modalitatile prin care agricultorii romani pot obtine bani pentru ferma lor. Pentru a se obtine aceste finantari este nevoie, insa, de pregatire si de un teren suficient de mare.

Desi Romania are mai mult teren agricol decat Italia sau Ungaria, tara noastra are in continuare unul dintre cele mai scazute randamente in agricultura din intreaga Uniune Europeana, aspect ce nu se va schimba fara politici clare in acest domeniu.

6. Remesh, proiectul prin care bannerele publicitare sunt transformate in obiecte utile

Remesh este un proiect al organizatiei Ateliere fara Frontiere, prin care se acorda o noua sansa persoanelor defavorizate, dar si deseurilor publicitare. Mai exact, Remesh este un atelier in care persoane cu probleme de integrare socio-profesionala transforma bannerele si mesh-urile publicitare in obiecte utile precum genti, portofele, sacose, cutii, huse sau penare.

Povestea Remesh a inceput in urma cu doi ani si jumatate, iar misiunea proiectului are doua dimensiuni: sociala, de lupta impotriva marginalizarii si discriminarii si de mediu, de lupta impotriva risipei si poluarii. Solutia gasita de Remesh a fost reciclarea deseurilor publicitare si transformarea lor in produse unice si utile, cu ajutorul persoanelor care provin din medii defavorizate.

“Remesh este un atelier in care propunem locuri de munca unor persoane considerate neangajabile. Prin acompaniere profesionala si sociala, cu consilieri profesionali, asistenti sociali, psihologi, incercam sa ii ajutam sa dobandeasca niste abilitati si niste competente sociale, emotionale si profesionale, cu care sa mearga mai departe ori pe piata conventionala muncii, ori pe piata protejata de munca. De asemenea, am plecat de la constatarea ca deseurile publicitare stradale polueaza foarte mult, nu exista solutie de reciclare pentru ele si au o durata de viata foarte scurta. Fiind si o organzatie de mediu, am vrut sa sensibilizam asupra faptelor ca aceste deseuri publicitare stradale pot fi refolosite pentru a creat obiecte utile”, a declarat, pentru wall-street.ro, Raluca Ouriaghli, directoarea si co-fondatoarea Ateliere fara Frontiere.

Fiind o organizatie non-profit, banii pentru deschiderea atelierului Remesh au venit din finantari private de tip sponsorizare si subventie. Intr-un an, organizatia vinde intre 12.000 si 15.000 de produse Remesh, iar pentru anul 2017, ONG-ul spera sa mareasca vanzarile cu cel putin 10%, astfel incat sa se autosustina intr-o proportie mai mare decat o face in prezent.

Cum devin bannerele publicitare obiecte utile?

Proiectul Remesh a fost primul din Romania care a venit cu o propunere de reciclare a deseurilor de materiale publicitare, cu atat mai mult cu cat in tara noastra nu exista solutii de reciclare care sa respecte mediul pentru mesh-uri la sfarsitul campaniilor publicitare.

In fiecare an, Ateliere fara Frontiere colecteaza in jur de 10-20 de tone de deseuri publicitare, ceea ce reprezinta circa 1% din cantitatea totala de deseuri publicitare care exista in Bucuresti. Bannerele uzate sunt aduse in atelierul Remesh, sortate dupa culori si modele, taiate, croite, igienizate, dupa care sunt transformate in mape, sacose, genti, huse, penare, scaune pentru pisici si multe altele. De aici, obiectele ajung apoi la clienti.

Print Friendly, PDF & Email