Revista presei 25.04.2017

Revista presei 25.04.2017 – Patronatul IMM Prahova

Cuprins:

Știri de interes pentru mediul de afaceri și pentru IMM-uri
Adevarul.ro.
  1. INS: Lungimea autostrăzilor a stagnat în 2016 la 747 km. Avem peste 31.000 km de drumuri pietruite şi de pământ
  2. Peste 25.000 de locuinţe sunt în construcţie în principalele oraşe din România
  3. Eurostat: Deficitul bugetar al României a fost de 3% în 2016. Numai Spania şi Franţa au atins valori mai mari
Agerpres.ro.
  1. Olguța Vasilescu: De la 1 ianuarie 2018 absolut toate salariile vor crește cu 25%
  2. Răzvan Cuc: Sunt profund nemulțumit de ce am găsit pe lotul 1 al autostrăzii Sebeș-Turda
  3. INS: 349.000 persoane inactive doreau să lucreze, în 2016; 345.000 erau disponibile să înceapă lucrul, dar nu căutau un loc de muncă.
Wall-street.ro.

 7. Idei de afaceri mici: cum poti sa obtii profit fara investitii si eforturi massive 

Știri de interes pentru mediul de afaceri și pentru IMM-uri

Adevarul.ro

1. INS: Lungimea autostrăzilor a stagnat în 2016 la 747 km. Avem peste 31.000 km de drumuri pietruite şi de pământ

Reţeaua de autostrăzi din România a stagnat în 2016 la 747 de kilometri, în timp ce 31.084 kilometri de drumuri naţionale, judeţene şi comunale sunt pietruite sau de pământ, potrivit datelor publicate marţi de Institutul Naţional de Statistică (INS).

Cei 747 de kilometri de autostradă reprezintă doar 4,2% din totalul drumurilor naţionale din România, potrivit datelor INS. Totodată, în România mai existau anul trecut 15 km de drumuri naţionale,  1.933 km de drumuri judeţene şi 8.476 km de drumuri comunale din pământ, potrivit datelor INS.

Comparativ cu 2015, lungimea drumurilor naţionale din pământ a rămas aceeaşi, în timp ce 97 de kilometri de drumuri judeţene şi 45 de kilometri de drumuri comunale au fost asfaltate.  În total, aproape 36,1% din reţeaua totală de drumuri publice din România este formată din drumuri pietruite şi de pământ.

Drumurile modernizate reprezintă 39,4% din total, adică 33.928 km, iar circa 21.000 km, sau 24,5% din total, sunt drumuri cu îmbrăcăminte uşoare rutiere. Datele INS arată că, anul trecut, au fost modernizaţi 43 km de drumuri naţionale, 862 km de drumuri judeţene şi 375 km de drumuri comunale. 

”La 31.XII.2016, drumurile publice totalizau 86.080 km, din care 17.612 km (20,5%) drumuri naţionale, 35.361 km (41,1%) drumuri judeţene şi 33.107 km (38,4%), drumuri comunale”, se arată în comunicat. Anul trecut, 41,7% din drumurile modernizate şi 50,5% din cele cu îmbrăcăminţi uşoare aveau durata de serviciu depăşită şi necesitau reparaţii, potrivit INS. 

Din totalul drumurilor naţionale, 35,2% (6.200 km) erau drumuri europene, 4,2% (747 km) autostrăzi, 1,6% (280 km) drumuri cu trei benzi de circulaţie, 10,3% (1.820 km) drumuri cu patru benzi de circulaţie şi 0,1% (22 km) drumuri cu şase benzi de circulaţie.

2. Peste 25.000 de locuinţe sunt în construcţie în principalele oraşe din România

Peste 25.000 de locuinţe se află în construcţie în acest moment în construcţie în România şi ar urma să fie livrate în acest an în principalele pieţe rezidenţiale regionale din ţară, potrivit raportului de piaţă Residential Market Beat 2017, realizat de către compania de consultanţă imobiliară Coldwell Banker România.

Cea mai mare piaţă rezidenţială din România este regiunea Bucureşti – Ilfov unde în prezent se află în dezvoltare aproximativ 12.000 de locuinţe în proiecte rezidenţiale care ar urma să fie livrate în acest an, dacă dezvoltatorii îşi vor respecta ritmurile de construcţie anunţate. Cele mai multe dintre acestea, respectiv 7.200 de unităţi (59,5%), sunt reprezentate de locuinţe mass market, adică proiecte rezidenţiale amplasate în zonele mărginaşe ale oraşului sau în interiorul marilor cartiere, care pun pe piaţă locuinţe cu suprafeţe mai mici sau similar comparativ cu cele ale locuinţelor vechi şi care sunt incluse în proiecte care oferă un număr limitat de facilităţi. Anul în curs confirmă şi consolidarea segmentului middle market, aproximativ 4.500 de locuinţe incluse în proiecte rezidenţiale cu amplasament mai bun, în interiorul inelului median al Bucureştiului, în zona de nord a oraşului sau în apropierea marilor centre de afaceri, urmând a fi livrate în 2017. Aceste proiecte sunt formate din locuinţe cu suprafeţe similare sau mai mari comparativ cu ale apartamentelor vechi, cu finisaje peste medie şi cu facilităţi variate puse la dispoziţia viitorilor locatari. Adiţional, aproximativ 500 de locuinţe premium şi de lux ar urma să fie livrate în acest an în Bucureşti şi împrejurimi.

În 2016 au fost finalizate 10.022 de locuinţe în regiunea Bucureşti – Ilfov potrivit Institutului Naţional de Statistică. Preţurile medii de tranzacţionare se situează între 800 şi 1.000 de euro pe metru pătrat pe segmentul mass market, între 1.200 şi 1.700 de euro pe metru pătrat pe segmentul middle market şi peste 2.000 de euro pe metru pătrat pe segmentul premium.

A doua piaţă rezidenţială după dimensiuni din România este reprezentată de Cluj – Napoca şi împrejurimi, în special Floreşti. Datele Coldwell Banker România arată că aproximativ 4.200 de locuinţe ar urma să fie livrate la nivel regional în 2017, cea mai mare parte (80%) a unităţilor aflate în dezvoltare în Cluj – Napoca adresându-se segmentului middle market, în timp ce cele aflate în dezvoltare în Floreşti ţintesc în special cumpărătorii mass market. Oferta nouă pusă pe piaţă înregistrează ritmul foarte bune de vânzări, cu un grad general de absorbţie de peste 90% până la livrarea proiectelor.

Sibiu a înregistrat în ultimii ani o dezvoltare semnificativă pe segmentul rezidenţial, datorată unei cereri susţinute venite ca urmare a dezvoltării regionale pe segmentele producţiei de componente auto, industrial şi retail. Astfel, aproximativ 2.900 de unităţi ar urma să fie finalizate în acest an în regiune potrivit datelor Coldwell Banker România, zona Turnişor reprezentând cel mai important pol de dezvoltare al oraşului.

Aproximativ 2.100 de uniăţi rezidenţiale ar urma să fie finalizate în 2017 în Braşov şi împrejurimi, în creştere cu 10,5% comparativ cu anul anterior.  Cea mai mare parte a ofertei noi este reprezentată de proiecte mass market, reprezentând 65% din ofertă, urmată de segmentul middle market cu o cotă de piaţă de 35%. Ca şi în Cluj – Napoca, oferta nouă pusă pe piaţă în Braşov şi înregistrează ritmul foarte bune de vânzări, cu un grad general de absorbţie de peste 90% până la livrarea proiectelor.

Preţul mediu de tranzacţionare a fost anul trecut de 925 de euro pe metru pătrat, potrivit datelor Coldwell Banker, pentru acest an fiind estimată o majorare de 5%, până la aproximativ 970 de euro pe metru pătrat. Cele mai importante zone de dezvoltare amplasate în apropierea Braşovului sunt Sânpetru, Săcele, Cristian şi Ghimbav.

Constanţa reprezintă una dintre cele mai mari pieţe rezidenţiale din România, cu peste 15.000 de locuinţe finalizate în ultimii nouă ani, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică. În acest moment se află în construcţie aproximativ 1.400 de noi locuinţe în Constanţa şi împrejurimi, potrivit datelor Coldwell Banker România, gradul anual de absorbţie al locuinţelor nou dezvoltate fiind estimat la 80%. Iaşi şi Timişoara reprezintă alte două pieţe rezidenţiale din România unde anual sunt livrate peste 1.000 de locuinţe noi în ansambluri rezidenţiale, în timp ce Craiova, Oradea şi Piteşti sunt oraşele cu cea mai semnificativă dezvoltare din rândul pieţelor regionale unde se livrează anual sub 1.000 de locuinţe noi.

3. Eurostat: Deficitul bugetar al României a fost de 3% în 2016. Numai Spania şi Franţa au atins valori mai mari

România a înregistrat anul trecut un deficit bugetar de 3% din Produsul Intern Brut (PIB), la egalitate cu Marea Britanie, numai Spania şi Franţa atingând valori mai mari, arată datele publicate de institutul european de statistică Eurostat.

Datele referitoare la deficitul bugetar publicate de Eurostat, în baza sistemului ESA 2010, sunt în funcţie de datele publicate de statele membre. Astfel, potrivit Eurostat, România şi Marea Britanie au avut în 2016 unele dintre cele mai mari deficite bugetare din UE, ambele de 3%, fiind depăşite doar de Spania, cu 4,5%, şi de Franţa, cu 3,4%. Cele mai reduse deficite bugetare au fost consemnate de Irlanda (-0,6%), Croaţia (-0,8%) şi Danemarca (-0,9%).

În schimb, un număr de 10 state membre au înregistrat surplusuri bugetare în 2016, respectiv Luxemburg (1,6%), Malta (1%), Suedia (0,9%), Germania (0,8%), Grecia (0,7%), Cehia (0,6%), Cipru şi Olanda (0,4%), Estonia şi Lituania (0,3%). Bulgaria şi Letonua au înregistrat un buget echilibrat. La nivel european, deficitul bugetar a scăzut de la 2,4% în 2015 la 1,7% din PIB anul trecut, în timp ce în zona euro el s-a diminuat de la 2,1% în 2015 la 1,5% în 2016. Una din cele mai mici datorii guvernamentale               

Nivelul datoriei guvernamentale a plasat România pe un loc bun în clasamentul european. Cele mai mici ponderi ale datoriei guvernamentale în PIB s-au înregistrat în 2016 în Estonia (9,5%), Luxemburg (20%), Bulgaria (29,5%), Cehia (37,2%), România (37,6%) şi Danemarca (37,8%). În schimb, şaisprezece statele membre înregistrau o pondere a datoriei guvernamentale de peste 60% din PIB, cele mai mari fiind în Grecia (179%), Italia (132,6%), Portugalia (130,4%), Cipru (107,8%) şi Belgia (105,9%).

În zona euro, ponderea datoriei publice în PIB a scăzut de la 90,3% la 89,2%, iar în UE de la 84,9% la 83,5%. În 2016, cheltuielile guvernamentale din zona euro au fost echivalente cu 47,7% din PIB, iar veniturile guvernamentale de 46,2%. La nivelul UE valorile sunt de 46,6% şi de 44,9%.

Agerpres.ro

4. Olguța Vasilescu: De la 1 ianuarie 2018 absolut toate salariile vor crește cu 25%

Toate salariile bugetarilor vor crește 25% de la 1 ianuarie 2018, a anunțat luni, la TVR1, ministrul Muncii și Justiției Sociale, Lia Olguța Vasilescu.

“De la 1 ianuarie absolut toate salariile vor crește cu 25%, după care, ce este în plată în acel an și ce au în Legea salarizării în căsuță, pentru că pe fiecare ocupație este o căsuță cu salariul la care trebuie să ajungă în 2022, deci 2019, 2020, 2021 și 2022, se împarte câte o pătrime în fiecare an”, a spus Lia Olguța Vasilescu.

Ministrul Muncii a afirmat că în prezent întreg sistemul de salarizare din România necesită 63,5 de miliarde de lei, iar la această sumă se va adăuga 32 de miliarde de lei până în 2020, iar o creștere de 10 miliarde pe an este suportabilă de la buget.

“Noi ne-am făcut foarte bine niște calcule și iată că prognozele pe care la avem după primele trei luni de guvernare sunt chiar mai optimiste decât noi am considerat că se va întâmpla. De altfel, efectul pervers al creșterii salariilor este tocmai faptul că se vor colecta mai mulți bani la bugetul de stat și pot să vă spun că pentru anul 2018 toate creșterile de pensii și de salarii, inclusiv cele adoptate până în prezent, vor totaliza un efort bugetar de 16 miliarde de lei, 10 sunt pe salarii plus 6 pentru pensii, iar banii vor veni din următoarele surse: 3,5 miliarde contribuțiile aferente creșterii salariilor cu 10 miliarde de lei. De unde acești bani? Pentru că aveți 35% din 2018 partea de contribuții. Deci din 10 miliarde pe care îi plătește statul, 3,5 miliarde lei se întorc înapoi la stat”, a declarat Lia Olguța Vasilescu.

Ministrul Muncii a spus că la acestea se adaugă 2,7 miliarde de lei efectul de runda a doua a celor 12,5 miliarde de lei intrați în economie, respectiv a salariilor fără contribuții.

“În momentul în care cresc salariile automat crește și consumul pentru că ele nu cresc de o asemenea manieră încât dumneavoastră să vă duceți și să vă cumpărați yacht-uri sau eu știu ce mașini de lux sau castele. Dumneavoastră veți introduceți acești bani în consum, în haine, în mâncare, iar toate aceste lucruri duc la efectul de runda a doua care înseamnă iarăși taxe și impozite colectate către stat”, a mai menționat Lia Olguța Vasilescu printre surse.

De asemenea, acesta a mai spus că o sumă de 1,8 miliarde de lei va veni de la majorarea salariului minim pe economie, fapt care va genera contribuții la bugetul de stat.

5. Răzvan Cuc: Sunt profund nemulțumit de ce am găsit pe lotul 1 al autostrăzii Sebeș-Turda

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a declarat, luni, pe șantierul autostrăzii Sebeș-Turda, că este foarte nemulțumit de ritmul lucrărilor pe unele sectoare ale autostrăzii, în special de cele de pe tronsonul 1.

‘Am fost în inspecție pe loturile 1, 2 și 3; am fost profund nemulțumit de ce am găsit pe lotul 1 și mâine aștept antreprenorul de pe lotul 1 la o întâlnire cu compania, la sediul ministerului, ca să ne spună exact ce planuri are, întrucât are o mobilizare destul de dezamăgitoare și progresul fizic este destul de lent. Să ne spună dacă mai vrea să mai lucreze pentru companie și pentru România în general, că în ritmul acesta nu vom mai tolera niciodată să avem astfel de întârzieri nejustificate din varii motive invocate de antreprenori’, a spus Răzvan Cuc.

Potrivit ministrului, pe lotul 1 progresul este de circa 20%, iar pe lotul 2, de 35%.

‘Antreprenorul și-a asumat pe lotul 1 Sebeș—Turda că-l va finaliza, dacă nu mă înșel, undeva la sfârșitul primului semestru 2018, dar cu astfel de mobilizare, eu nu cred. Eu nu tolerez astfel de comportament’, a subliniat Răzvan Cuc.

‘Îmi place mobilizarea constructorului de pe lotul 3, urmează să merg și pe lotul 4, dar înțeleg că și acolo avem un progres de 65%. Din ce știu, lucrurile evoluează conform programului. Dar le spun de acum constructorilor, că o să se trezească cu mine pe șantier. Astăzi am anunțat vizita, dar în perioada următoare se vor trezi cu mine direct în șantier, să nu se mobilizeze numai când știu că vine ministrul. Lucrurile cred că sunt destul de bune ca să finalizăm cele două loturi. (…) Am discutat și cu antreprenorul, se mobilizează și eu zic că vor face o surpriză plăcută și pe lotul 2’, a mai spus ministrul Transporturilor.

În urmă cu câteva săptămâni, pe 29 martie, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Ștefan Ioniță, declarat că anul acesta vor fi dați în folosință 90 de kilometri de autostradă.

“Consider că suntem mai pregătiți decât oricând pentru atragerea de fonduri și implementarea de proiecte. Ne-am propus ca, anul acesta, să dăm în folosință 90 de kilometri de autostradă și acest obiectiv este fezabil și va fi îndeplinit. Am început într-o notă bună cu cei 15 km de pe Lugoj-Deva, lotul 2”, a spus la acel moment Ioniță, în cadrul conferinței “Transporturi și Infrastructură 2017”, organizată la București.

Celelalte loturi de autostradă pe care autoritățile își propun să le dea circulației anul acesta sunt cei 3,3 km la intrarea în București, autostrada Lugoj — Deva loturile 3 și 4, și autostrada Sebeș — Turda loturile 3 și 4.

De asemenea, pe 4 februarie, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a declarat că tronsoanele 3 și 4 ale autostrăzii Sebeș-Turda vor fi finalizate în acest an.

“Doresc să subliniez că pentru toate proiectele pe care le avem în programul de guvernare vor fi reanalizate toate termenele și am cerut CNAIR, CFR și Metrorex să îmi prezinte săptămânal grafice cu progresele fizice și financiare cu privire la implementarea acestor proiecte de transport. Pentru proiectele de infrastructură de transport pe care le-am asumat că vor fi finalizate până la sfârșitul anului, respectiv tronsoanele de autostradă Lugoj — Deva și tronsoanele 3 și 4 Sebeș — Turda, ca și pentru drumurile naționale și variantele de ocolire, aici sunt 273 de kilometri de drumuri naționale și 45 de kilometri de variante de ocolire — vom impune o monitorizare permanentă în teren pentru a preîntâmpina absolut orice fel de întârziere, o monitorizare la care voi participa atât eu personal, cât și toți colegii din subordine”, spunea ministrul.

6. INS: 349.000 persoane inactive doreau să lucreze, în 2016; 345.000 erau disponibile să înceapă lucrul, dar nu căutau un loc de muncă

Forța de muncă potențială adițională a scăzut în 2016 cu 3,3% comparativ cu anul anterior, la 349.000 persoane, se arată într-un comunicat de presă al Institutului Național de Statistică (INS) remis, marți, AGERPRES.

“În anul 2016, 349 mii persoane inactive doreau să lucreze, dar fie nu căutau de lucru, fie nu erau disponibile să înceapă lucrul. Ponderea persoanelor subocupate în totalul populației active a fost, în anul 201,6 de 2,4%, cu 0,5 puncte procentuale mai scăzută decât în anul precedent. Forța de muncă potențială adițională cuprindea 349 mii persoane, în scădere cu 3,3% față de anul anterior”, se arată în document.

Conform sursei citate, în anul 2016, 212.000 persoane ocupate cu program parțial doreau și erau disponibile să lucreze mai multe ore decât în prezent, fiind considerate persoane subocupate.

“Această categorie de persoane a reprezentat 2,4% din populația activă, 2,5% din populația ocupată și 29,3% din numărul total al persoanelor care lucrau cu program de lucru parțial. Față de anul precedent, numărul persoanelor subocupate a scăzut cu 56.000”, informează INS.

Din rândul populației inactive în vârstă de 15-74 ani (6,164 milioane persoane), 349.000 făceau parte din forța de muncă potențială adițională (în scădere cu 12 mii față de anul precedent). Dintre acestea, 345.000 erau disponibile să înceapă lucrul, dar nu căutau un loc de muncă.

În anul 2016, raportul procentual dintre această categorie de persoane și populația activă a fost de 3,8%.

“Doar un număr nesemnificativ de persoane care făceau parte din forța de muncă potențială adițională deși căutau un loc de muncă nu erau disponibile să înceapă lucrul”, menționează sursa citată.

Wall-street.ro

7. Idei de afaceri mici: cum poti sa obtii profit fara investitii si eforturi massive

Daca iti surade ideea unei afaceri pe cont propriu, care sa nu necesite investitii masive si eforturi suplimentare, dar care sa iti aduca o sursa de venit constanta si frumusica, poti lua in calcul varianta de a demara un mic business pe langa job sau de ce nu, caruia sa i te dedici in totalitate. Iti prezentam cinci astfel de afaceri mici, unele pornite ca hobby-uri, altele targetate in functie de nevoile pietei:

Idei de afaceri mici: afacere cu broderii si imprimeuri

Pentru Daniela Tila, o jurista care a lucrat in mediul corporatist, venirea pe lume a copiilor sai a insemnat si reorientarea carierei catre antreprenoriat. A pornit ca un hobby – coaserea si broderia motivelor traditionale – dar ulterior s-a transformat intr-o afacere care vinde cadouri si articole vestimentare cu motive traditionale si texte inspirate din folclor.

In momentul in care punea bazele a ceea ce mai tarziu avea sa devina oafacere nu se gandea la evolutia acesteia, ci isi ocupa timpul cu o activitate care o relaxa si ii placea foarte mult: sa brodeze manual motive traditionale, texte inedite, de inspiratie folclorica.

A inceput cu sorturi de bucatarie. Totul a pornit dintr-o joaca in toamna anului 2015, dupa cum povesteste antreprenoarea. A inceput sa creeze articole personalizate cu motive traditionale si le-a prezentat pe Facebook, iar ulterior si le-a prezentat la o intalnire a Comunitatii Mamelor care lucreaza de acasa (Wahm).

Investitia initiala a fost de 1.000 de euro, suma ce s-a amortizat inca din primele patru luni si care a constat in achizitionarea materialelor, pe partea de broderie acestea fiind destul de accesibile, dar mai ales in crearea unei identitati vizuale si promovarea acesteia.

In prezent, Semnele Satului vinde articole personalizate manual sau create integral manual, de la sorturi de bucatarie, la semne de carte, martisoare si felicitari pana la tricouri si alte piese vestimentare si chiar cani pictate. Produsele se vand doar in magazinul online si in doi ani de la infiintare au inregistrat o cifra de afaceri de 10.000 de euro. Au existat cereri si din afara tarii, in special din partea romanilor stabiliti in strainatate si a celor care inteleg diferenta dintre un articol realizat manual si unul de serie.

Idei de afaceri mici: afacere cu perne decorative

Pentru Carmen Todorut, un astfel de business a luat nastere dupa ce nu a gasit anumite produse pe piata si s-a gandit sa le realizeze singura. A dezvoltat apoi o gama de accesorii care incurajeaza cititul si in doi ani a renuntat la job-ul full time pentru a se dedica acestei pasiuni care ii genereaza astazi vanzari de aproximativ 2.000 de euro.

Poate parea pueril, perne confectionate manual, dar pe o piata din ce in mai sofisticata, in care cererea pentru produse handmade este in crestere, Carmen a atins o nisa cu potential urias de dezvoltare. Totusi, dupa ce a realizat mai multe produse si le-a pus la vanzare pe platforma online Breslo, lucruri nu s-au miscat in directia dorita, iar pernele decorative nu s-au vandut.

“Intr-o dimineata m-am trezit cu ideea de a face buzunar la perna, dar arata anost. Ce ar fi daca ar contine un mesaj si ar fi folosit pentru carti? Am scris mesajul, trebuia sa fie scris de mana. Am confectionat sablonul si am cusut prima perna. Am facut o poza si am postat-o pe Facebook. Reactiile favorabile m-au incurajat. Dupa cateva zile am luat perna si m-am dus cu ea la o librarie. Le-a placut ideea si mi-au comandat zece bucati. S-au vandut repede si de atunci se tot vand”, povestete Carmen.

A realizat apoi o gama mai larga de accesorii pentru promovarea cititului, semne de carte sau huse pentru carti, dar si o serie de tablouri din materiale textile. Investitia initiala nu a existat, deoarece materialele si masina de cusut le detinea deja, dar pe parcursul anului a investit 1.500 lei, suma pe care a amortizat-o inca din primul anul. In prezent, ChicCitta are o cifra de afaceri de 8.000 lei, in crestere cu 30% fata de anul anterior, si un profit de 30% din aceasta suma. “Profitul este minim, dar e important ca mesajul ajunge la tot mai multi si asta conteaza mai mult decat orice profit. O afacere handmade nu iti ofera un profit substantial, dar daca iti place ceea ce faci si esti apreciat este o buna recompensa”, spune Carmen.

Pe langa confectionare, Carmen se ocupa si de aprovizionare, marketing, vanzare, ambalare, expediere si contabilitate. Pe aceasta din urma o realizeaza si pentru alte cateva firme, in paralel cu dezvoltarea micii sale afaceri. ChicCitta se vine online prin intermediul platformei Breslo si local in libraria Bookstory, din Cluj-Napoca. Majoritatea pernelor se vand pentru a fi facute cadou, cele mai mari vanzari au loc in perioada sarbatorilor, iar cele mai bine vandute produse sunt cele cu mesajul “Sa citim”. Lunar, Carmen vinde pana la 15 perne decorative.

Idei de afaceri mici: afacere cu tinute mama-fiica

In urma cu doi ani, Luiza Willems, o antreprenoare care parasise mediul corporate, punea bazele unei afaceri care avea sa explodeze in scurt timp pe piata locala, fiind o nisa neexplorata pana atunci: conceptul mama-fiica. Cu o investitie initiala de 250 de euro, Girls Fashion Boutique tinteste mamici care doresc sa se imbrace asemanator cu fiicele lor si a reusit sa vanda anul trecut articole in valoare de 50.000 euro.

In octombrie 2014, Luiza parasea job-ul din corporatie si punea bazele acestei afaceri. Cu o investitie de 250 de euro, care a constat in cumpararea unui material cu influente etno, Luiza realiza 60 de fuste pentru mame si fete. “Am pornit de la o scara mica pentru ca atunci cand treci de la un domeniu la altul fara sa ai experienta, nu trebuie sa risti toti banii pe care ii ai. De aceea a fost o investitie mica, pentru a vedea daca sunt pregatita sa fac pasul acesta, de a pleca de la salariul pe care il aveam la a accepta ca vor fi niste luni in care nu voi avea salariu”.

Cererea clientelor sale pentru alte piese vestimentare a determinat-o sa inceapa sa produca si rochii, colanti, bluze si veste si sa atinga o gama larga de produse atat casual, cat si elegante. Insa cele mai cautate articole au fost fustele din tul sau colanti si camasile cu animal print, “tocmai pentru ca era o noutate, un risc, nu te asteptai sa vezi asa ceva pe un copil”, povesteste Luiza. Treptat, antreprenoarea si-a marit productia de la 60 de piese la 400 si 2.500.

Volumul mare de haine produse s-a datorat colaborarii cu diverse fabrici de productie, precum cele din Topoloveni sau Ploiesti. De altfel, Luiza povesteste cum a plecat cu primele 60 de fuste la Apaca si cum a batut din atelier in atelier pentru a cauta un producator dispus sa-i realizeze cusaturile. Desi produsele Girls Fashion Boutique sunt realizate in fabrici, Luiza a inaugurat si un atelier in toamna anului trecut, in urma unei investitii de 10.000 euro, unde creeaza piese pe comanda.

In 2015, Girls Fashion Boutique a inregistrat vanzari de 50.000 euro si un profit de aproximativ 15.000 de euro, iar pentru 2016 antreprenoarea estima o cifra de afaceri de 200.000 de euro. Pentru viitor, Luiza Willems pregateste colectii pentru mame si fii, pentru femei insarcinate si copii si chiar se gandeste la un rebranding, “pentru ca nu va mai fi o afacere doar pentru fete, va fi una dedicata vietii de familie”.

Idei de afaceri mici: afacere cu accesorii din piele

In urma cu trei ani, Vasile Balan, la baza inginer geolog, cauta huse pentru accesoriile sale de pescuit. A ajuns sa si le fabrice singur, rezultatul fiind pe masura asteptarilor sale. A urmat o geanta pentru bicicleta si alte mici accesorii din piele. Pe scurt, acesta a fost inceputul Nastureilor, o afacere care a crescut cu ajutorul Facebook si care se diferentiaza prin produse personalizate din piele, lucrate manual.

“Totul a inceput in 2014. Eram si inca mai sunt pasionat de pescuit. Am tot cautat prin Bucuresti niste huse. Am vorbit cu un pielar si am facut rost de piele, de niste ace, ata si m-am dus acasa si am facut o husa aproape de ce imi doream. Dupa care Alexandra (co-fondator Nastureii n.red) m-a rugat sa ii realizez o geanta pentru bicicleta si am stat o saptamana, am studiat, am cautat pe Internet idei. Eu sunt inginer geolog la baza, deci nu aveam nicio legatura cu aceasta activitate. Una din colegele ei a observat-o si si-a dorit si ea una la fel. Si asa au inceput lucrurile. Un an de zile am cautat materiale de calitate”, a spus Vasile Balan.

In primul an de functionare, investitia s-a ridicat la 3.500 de euro, bani alocati consumabilelor, instrumentelor utilizate in productie, accesoriilor metalice. Pe aceasta zona, antreprenorii colaboreaza cu doua depozite de piele, furnizorii fiind localizati in principal in Bucuresti.

In medie, costul unei genti este de 320 de lei, in timp ce bratarile din piele costa intre 80 si 120 de lei, iar un semn de carte 10 lei. “In momentul asta facem 1-2 produse pe zi. O geanta dureaza cam doua zile daca ai sablonul pregatit, daca o concepem de la zero dureaza chiar si o saptamana”, a adaugat Vasile Balan.

Idei de afaceri mici: florarie

Mihaela Cristina Meca a lucrat in presa, ca reporter la doua posturi nationale de stiri, si apoi ca inspector de asigurari. Ideea unei afaceri proprii a aparut spontan si la fel de spontan a si pus-o in practica. A investit aproape 6.000 de euro intr-o florarie in Focsani si estima pentru 2016 afaceri de peste 43.000 euro.

A deschis floraria Meca Events pe 1 decembrie 2014, cu o investitie initiala de circa 6.000 de euro (26.000 lei). Nu a apelat la credite bancare si a folosit doar fonduri proprii.

„Imprumuturile mi se par riscante, mai ales intr-un domeniu cum este cel al florilor, unde marfa este perisabila si in care e nevoie de multa chibzuinta in ceea ce priveste castigul. Nu exista un venit constant in fiecare luna, asa cum il primeste un salariat. Sunt perioade din an in care vanzarea merge foarte bine si atunci trebuie gestionati banii de asa natura incat sa poti acoperi cu ei si cheltuielile din lunile fara prea mari vanzari si sa reusesti sa pui deoparte si pentru stocul de marfa. Iar daca ai credite la banci, chirie, angajati, cheltuieli de intretinere – pe toate trebuie sa le tii din scurt foarte bine ca sa nu ajungi la faliment. Totul tine de antreprenor si de gradul de risc pe care si-l asuma”, crede Mihaela Meca.

La capitolul „pietre de incercare”, a fost dificila la inceput gasirea unui lant de furnizori de la care sa se aprovizioneze cu flori si cadouri. Mai mult, nu avea pregatire in acest domeniu. Pornise la drum cu ideea ca va fi un magazin preponderent de cadouri pe care le va accesoriza cu flori. Astfel, a creat cadouri 2 in 1, formate dintr-un obiect decorativ in care a „construit” un aranjament floral. Ideea a prins la public si a trebuit sa se implice mai mult pe partea de aranjamente florale.

Clientii sunt diferiti, iar bugetul variaza in functie de eveniment. „La aniversarile sotiilor sau iubitelor, clientii aloca un buget intre 150 si 300 lei pentru buchete de flori sau aranjamente florale, fara cadou inclus. Pentru evenimente obisnuite, cel mai bine se vand aranjamentele florale cu sume cuprinse intre 50 si 100 lei. Cadourile de grup, in care invitatii strang o suma de bani variaza in medie, intre 300 si 500 lei cu tot cu cadou”, adauga Mihaela.

Daca in 2015 cifra de afaceri a depasit 93.000 de lei (21.000 euro), pentru 2016 antreprenoarea estima o dublare a vanzarilor.

Print Friendly, PDF & Email