REVISTA PRESEI 20.02.2017

REVISTA PRESEI 20.02.2017 – Patronatul IMM Prahova

Cuprins:

Știri de interes pentru mediul de afaceri și pentru IMM-uri

Adevarul.ro.

  1. Analiză KPMG: Bugetul României pe 2017 e ca „mersul pe sârmă”.
  2. Una din cinci companii va acorda angajatelor tichete sau carduri cadou de 8 Martie.

Agerpres.ro.

  1. România a exportat fier și oțel de 1,424 miliarde euro, în primele 10 luni din 2016.
  2. Târgul de Turism al României: Românii au cumpărat mii de vacanțe cu reduceri de 40-50%; România, Grecia, Bulgaria și Spania, cele mai vândute destinații.

Digi24.ro.

  1. Situaţie îngrijorătoare pentru mediul de afaceri: Doar 39 dintre firmele înfiinţate în 1990 mai există.
  2. Ungaria acuză: Marile companii vând produse mai proaste în Est la preţuri ca în Vest.
  3. Reguli noi pentru fermierii români.

Avocatnet.ro.

  1. De joi, micro și IMM pot cere finanțare pentru dezvoltarea afacerii. Cum completezi cererea?

Știri de interes pentru mediul de afaceri și pentru IMM-uri

Adevarul.ro

1. Analiză KPMG: Bugetul României pe 2017 e ca „mersul pe sârmă”

Bugetul conturat de Guvern pentru anul 2017 ridică îngrijorări cu privire la îndeplinirea rezultatelor propuse, context în care analiştii firmei de consultanţă şi audit KPMG oferă o imagine mai amplă asupra implicaţiilor pe care le au măsurile bugetare propuse la nivelul mediului de afaceri şi societăţii.

Dincolo de a fi una dintre cele mai importante sarcini ale Executivului, bugetul de stat este de asemenea o oportunitate pentru numeroase discuţii. Analiştii KPMG au analizat, într-un raport intitulat „Walking a thin line – 2017 Romanian budget” (Mersul pe sârmă – Bugetul României în 2017), câteva dintre cele mai importante proiecţii ale Guvernului pentru anul 2017, cu scopul oferirii unei imagini de ansamblu a implicaţiilor relevante care au un impact asupra mediului de afaceri şi cetăţenilor.

Bugetul din acest an trasat de Guvern a fost privit cu suspiciuni de analiştii economici, însuşi preşedintele Klaus Iohannis declarând, atunci când a promulgat Legea bugetului de stat, că este „problematic şi riscant”, veniturile fiind supraapreciate, iar cheltuielile fiind prevăzute în sume foarte mari.

Potrivit analiştilor KPMG, bugetul este un exerciţiu de planificare şi el este construit pe estimări, sunt făcute predicţii, iar posibilitatea să apară schimbări este destul de mare. Analiza KPMG a fost realizată pe baza proiecţiilor bugetare pentru perioada 2017-2020, şi dezvăluie mai multe concluzii. Creşterea economică, bazată pe consum Dezvoltarea proiectată a economiei în perioada analizată se bazează pe consum.

Cu toate acestea, creşterea economică pe termen lung bazată numai pe consum nu creează premisele pentru dezvoltare sustenabilă şi durabilă, deoarece acest tip de creştere economică poate dura numai atât cât consumul continuă. Mai multe măsuri bugetare vor ajuta la creşterea consumului.

Printre acestea se regăsesc: creşterea salariului minim brut la 1.450 de lei/lună, creşterea cu 15% a salariilor pentru personalul angajat în sectoarele sănătate şi educaţie, creşterea cu 20% a salariilor bugetarilor din administraţia publică, creşterea punctului de pensie la 1.000 de lei, începând cu 1 iulie 2017, exceptarea de la plata taxelor a pensiilor egale cu sau sub valoarea de 2.000 de lei, creşterea alocaţiei sociale pentru pensionare la 520 de lei, începând cu 1 martie 2017. Stimulente fiscale pentru anumite sectoare ale economiei

O măsură a noului Guvern este scutirea de taxe pentru profitul reinvestit, iar aceasta susţine companiile cu profit fiscal care reinvestesc profitul în echipament tehnologic.  

Scutirea de la plata impozitului pe venit pentru 10 ani, începând cu 2017, pentru firmele cu activităţi în sectorul cercetare-dezvoltare şi inovare este o altă măsură. O altă măsură este reducerea cotei de impozitare de la 3% la 1% pentru microîntreprinderile care obţin tipurile de venituri prevăzute de lege, până la echivalentul a 500.000 de euro, şi care au cel puţin un anagajat. Aceasta este de aşteptat să încurajeze micii investitori care îşi construiesc afaceri proprii.

Costul muncii va creşte

Cu toate acestea, costul muncii va creşte, atât în sectorul privat, datorită majorării salariului minim brut, cât şi în instituţiile publice, datorită majorării salariilor pentru angajaţii din educaţie şi sănătate şi pentru bugetarii din administraţia publică. Din cauza măririi salariilor pentru funcţionarii publici, KPMG se aşteaptă la o creştere a calităţii serviciilor publice oferite de instituţiile locale, precum şi o schimbare în atitudinea şi mentalitatea funcţionarilor publici, care sunt aşteptaţi să arate un angajament mai mare în a-şi face datoria pentru binele comunităţii. Fondurile europene şi investiţiile publice

Rata creşterii veniturilor bugetului general consolidat de 10,41% este depăşită în mod semnificativ de rata medie de creştere a veniturilor asigurate de fondurile primite de la Uniunea Europeană, de 47,06%.

Această proiecţie pare a fi extrem de optimistă şi credibilitatea sa poate fi pusă la îndoială, luând în considerare rata medie anuală de absorbţie a fondurilor europene din perioada 2014-2016, care a fost mult mai scăzută decât a fost estimat, potrivit analiştilor KPMG. În contextul argumentelor de mai sus, KPMG concluzionează că bugetul pe anul 2017 este construit pe previziuni economice solide, dar şi pe elemente descrise mai puţin amănunţit. Aceasta are potenţialul de a ridica îngrijorări cu privire la soliditatea premiselor pe care au fost făcute previziunile. Cu toate acestea, bugetul este un exerciţiu de planificare, iar planurile pot fi revizuite.

„Creşterea economică fiind în mod obişnuit principalul obiectiv al fiecărei administraţii, avem încredere că Guvernul va promova şi implementa instrumente fiscale sustenabile, că va lansa politici economice echilibrate, pentru a diminua riscurile recurente, precum creşterea deficitului bugetar”, arată analiştii.

Potrivit lor, ca întotdeauna, vor exista învingători şi vor fi domenii mai puţin favorizate în termeni de impact bugetar. Provocarea reală, însă, şi de asemenea un aspect de monitorizat în următoarele luni este că dacă rezultatele propuse nu vor fi îndeplinite, vor fi generate costuri pentru două componente de bază ale unei economii solide, respectiv mediul de afaceri şi societatea în general.

2. Una din cinci companii va acorda angajatelor tichete sau carduri cadou de 8 Martie

Anul acesta aproximativ una din cinci companii va acorda angajatelor tichete sau carduri cadou de 8 Martie, conform estimărilor Edenred România.

Aceste beneficii sunt scutite de impozite şi de taxe sociale salariale şi patronale, în limita sumei de 150 lei pentru fiecare angajată. În 2016, peste 200.000 de angajate au primit din partea companiilor angajatoare, de 8 Martie, tichete şi carduri cadou emise de Edenred. „În acest an, estimăm o creştere cu 20% a numărului de companii care vor acorda salariatelor tichete şi carduri cadou de 8 Martie.

În general, companiile mari şi foarte mari au majorat încă de anul trecut valoarea şi frecvenţa beneficiilor pentru salariaţi, astfel că în 2017 tendinţa de a acorda tichete sau carduri cadou se accentuează în segmentul firmelor de dimensiuni mici şi medii.

Orientarea clienţilor noştri este spre adoptarea soluţiilor digitale atât pentru tichetele de masă, cât şi pentru tichetele cadou”, spune Dana Sîntejudean, director general adjunct al Edenred România. În 2016, cele mai multe angajate care au primit tichete sau carduri cadou de 8 Martie lucrează în companii din Bucureşti, Cluj şi Constanţa.

Mai mult de 50% din volumul total al tichetelor şi cardurilor cadou acordate de 8 Martie angajatelor în 2016 a fost în aceste judeţe. În ceea ce priveşte preferinţele angajatelor, cele mai multe au ales să-şi cheltuiască tichetele şi cardurile cadou în retail-ul modern.

Pe lângă marile supermarketuri şi hypermarketuri, cele mai multe angajate şi-au îndreptat preferinţele către cadouri din domeniile farma, moda, electronice, decoraţiuni/ bricolaj, accesorii şi sport.

„Tichetele cadou sunt în continuare majoritare ca pondere, dar cardurile cadou au o evoluţie foarte bună, de la an la an tot mai multe companii optează pentru soluţii digitale. Până în 2020, grupul Edenred estimează că 80% dintre soluţiile dedicate beneficiilor extrasalariale vor fi pe suport digital”, potrivit Edenred.

Agerpres.ro

3. România a exportat fier și oțel de 1,424 miliarde euro, în primele 10 luni din 2016

România a exportat, în primele zece luni din 2016, fier și oțel în sumă de 1,424 miliarde euro, o valoare cu 13,3% mai mică față de cea din 2015, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS).

Importurile de fier și oțel s-au cifrat la 2,054 miliarde euro, fiind cu 8,9% mai mici comparativ cu cele din perioada ianuarie — octombrie 2015, înregistrându-se astfel un deficit de 630 milioane euro pe acest segment.

Conform datelor Ministerului Economiei, valoarea totală a comerțului internațional al României, în primele 10 luni ale anului 2016, a fost de peste 103,43 miliarde euro, în creștere cu 5,3% față de primele zece luni ale anului 2015, exportul înregistrând o creștere la 47,767 miliarde euro (+4,1%), iar importul o creștere la 55,67 miliarde euro (+6,4%). În aceste condiții, deficitul balanței comerciale a României a crescut cu 23,2%, de la nivelul de—6,414 miliarde euro (la 31 octombrie 2015), la—7,904 miliarde euro (la 31 octombrie 2016).

4. Târgul de Turism al României: Românii au cumpărat mii de vacanțe cu reduceri de 40-50%; România, Grecia, Bulgaria și Spania, cele mai vândute destinații

Sute de români au luat, joi dimineață, startul în cursa pentru vacanțe cu reduceri de până la 50%, iar aleile de la Romexpo, locul în care se desfășoară Târgul de Turism al României (TTR), s-au animat cu mult înainte de ora oficială de deschidere.

Reprezentanții industriei de hospitality apreciază că până duminică după-amiază, la închiderea ediției, numărul vizitatorilor va trece de 200.000. Potrivit acestora, pentru cei care doresc să aibă mai multe opțiuni pentru vacanțe și călătorii acum este cel mai bun moment din an să rezerve.

Peste 250 de agenții de turism și tour-operatori din 14 țări (Austria, Bulgaria, Egipt, Croația, Federația Rusă, Grecia, Israel, Moldova, Palestina, Polonia, Republica Dominicană, România, Turcia și Ungaria) au încercat să atragă cât mai mulți cumpărători în standurile lor, oferind prețuri cu reduceri speciale pentru vacanțe exotice, croaziere de lux, sejururi pe litoralul românesc și în Delta Dunării, mini-vacanțe de Paște, 1 Mai, pachete city break și chartere pentru destinații din Spania, Turcia și Grecia. Majoritatea agențiilor de turism au oferit, pe durata târgului, reduceri suplimentare față de cele de early booking, de 5-10%, reduceri care vor fi valabile inclusiv luni, în agențiile de turism.

Majoritatea românilor interesați de vacanțe cu prețuri mai bune nu au vrut să rateze nici spectacolul târgului. Între o baclava, o dobrogeană, sau o felie de cozonac ca pe vremea bunicii, stropite cu spor cu câte un pahar cu vin sau un cocteil, după dărnicia expozantului, vizitatorii s-au oprit la standuri, unii pentru a studia ofertele, alții pentru a beneficia “pe încredere” de cea mai bună ofertă. Iar cei din urmă spun că aleg fie să meargă cu agenții cu care deja au mai călătorit, în care au încredere, fie cu cele recomandate de prieteni.

“Românii își rezervă tot mai din timp vacanțele, avem din ce în ce mai multe rezervări early booking în ultimii ani. Ca urmare, ianuarie și februarie au devenit luni de vârf ale vânzărilor de vacanțe, impulsionate de discounturile consistente, de până la 45% și de posibilitatea de a alege dintre cele mai bune oferte existente pe piață. Avem o creștere de peste 30% a vânzărilor în perioada de early booking față de anul trecut. Sunt multe hoteluri din destinații interne și externe care deja sunt în stop sale pentru perioadele de vârf de sezon (20 iunie-10 iulie și 20 august-10 septembrie”, spune Cosmin Marinof, director național de vânzări TUI TravelCenter/Eurolines.

Mai mult de jumătate dintre cei care ajung la târgul de turism al României vor chilipiruri, vacanțe de vară cu avionul în străinătate pentru șapte nopți, care să se încadreze în tarife sub 300 de euro de persoană, adică mai mici cu până la 50% decât în mod curent, spun reprezentanții Christian Tours. Ceilalți sunt fie seniori, care caută circuite cu autocarul în Europa sau pelerinaje, fie turiști care vin, efectiv, doar pentru a compara prețurile.

“Din experiența ultimilor ani am constatat că cei care obișnuiesc să viziteze târgurile de turism sunt mari amatori de oferte speciale și chilipiruri, încercând să cumpere, cu această ocazie, vacanțe reduse cu până la 50%. Așa se explică, an de an, aglomerația de la stand. Noi știm ce caută de regulă turiștii și venim în întâmpinarea acestora cu oferte speciale de acest tip. Ca o noutate a acestui început de an, observăm o creștere a apetitului românilor pentru destinații din Spania — Mallorca, Tenerife, Gran Canaria sau Costa Brava”, spune Marius Pandel, CEO Christian Tour. 

Cu toate acestea, cea mai cumpărată destinație este, și în acest an, România, conform celor de la TUI TravelCenter.

Turismul românesc poate depăși anul acesta destinațiile “la modă” precum Bulgaria și Grecia, fiind cu siguranță anul în care România este gata să demonstreze că oferă servicii turistice la același nivel, chiar și superior, față de țările vecine rivale în ale turismului.

“După sezonul turistic 2016, în care România a înregistrat cel mai mare număr de turiști din ultimii 10 ani, atingând cifra de 4,8 milioane de turiști, anul acesta se anunță unul cu foarte multe noutăți la nivel de confort, dar și de transport către stațiuni turistice, prin lansarea unor curse charter, în special către litoralul românesc”, potrivit lui Adrian Voican, managerul agenției de turism Bibi Touring.

Acesta ne-a precizat că prețul mediu per persoana este de 750 lei per sejur. Două treimi din vânzările pe early booking sunt pentru familii cu copii.

“Mamaia rămâne stațiunea nr 1, dar în ușoară scădere față de 2016, cele mai mari creșteri înregistrându-le în acest an Saturn, Cap Aurora, Mangalia și Eforie Nord. Destinațiile balneo cresc foarte mult și, în special, Băile Felix, poate și datorită plusului pe care îl aduce aeroportul Oradea”, a declarat Voican, pentru AGERPRES.

Pentru cei care își duc copiii mici pentru prima dată într-o vacanță, Lucia Morariu, CEO Eximtur, recomandă stațiunile românești, cu atât mai mult cu cât serviciile all inclusive de pe litoralul nostru s-au îmbunătățit mult, la fel ca și programele de animație. De altfel, compania oferă la standul său un catalog special cu “Orașe în România”, în care recomandă hoteluri pentru evenimente personale sau ale companiilor. Tot de aici se mai pot cumpăra bilete de avion pentru zborurile interne spre Constanța din București, Cluj-Napoca, Iași, Oradea, Timișoara. Cei interesați, pot consulta un catalog dedicat litoralului românesc în care sunt trecute separat hotelurile cu all inclusive. 

Turoperatorii atrag atenția că există deja, pe litoralul românesc, hoteluri care au “stop sales”, nu neapărat pe vârf de sezon, cât mai ales la sfârșit de iunie, pe parcursul a 7-10 zile.

“Vânzările early booking vor fi cu circa 25% mai mari decât anul trecut. Turiștii care vor însă să beneficieze de early booking trebuie să se grăbească din două motive: fie nu mai sunt camere deja pe unele hoteluri și pe anumite perioade, fie unele hoteluri și-au limitat numărul de camere alocate pe early booking, iar solicitările care depășesc acel număr de camere vor fi tratate ca rezervări normale, fără reducerea de early booking. Cele mai căutate stațiuni sunt Mamaia, Eforie, Venus”, a precizat pentru AGERPRES, Aurelian Marin, președintele agenției Paradis Vacanțe de Vis.

Acesta a apreciat că cel mai bine sunt vândute sunt pachetele de 6 nopți.

“Întrucât, începând cu acest sezon, avem zboruri către litoral din Cluj, Timișoara, Iași și Oradea vom avea o creștere a cererii pentru sejururi de 7 nopți care să se încadreze pe aceste zboruri”, a mai spus Aurelian Marin.

Standul Asociației Litoral — Delta Dunării (ALDD) a atras, și la această ediție, mii de vizitatori care au asistat la patru zile de show-uri și experiențe inedite. ALDD a promovat diferit și distinct două branduri turistice de forță — Mamaia Style și Vama Veche, printre cocteiluri, muzică și dansuri tradiționale.

“Cel mai mare succes pe care l-am prezentat a fost introducerea zborurilor interne între Constanța și patru orașe din țară, precum și conectarea cu orașe europene pe care le considerăm cu potențial de emitere de turiști către litoral și Delta Dunării. Am primit la târg, la stand, vizita a mii de oameni și așteptăm peste două milioane de turiști în acest sezon pe litoralul românesc și în Delta Dunării”, a spus Corina Martin, președintele ALDD.

De altfel, chiar ministrul Turismului, Mircea-Titus Dobre a precizat, încă de la deschiderea TTR că “fiecare zonă, fiecare țară are particularitățile ei, dar, vorbind despre atuurile litoralului românesc, cred că acestea țin de Delta Dunării, zonă unică în Europa. Este un mare avantaj față de competitorii din zonă”. 

Consiliul Județean Arad a lansat, la TTR, programul “City Break în Arad”, care propune trasee turistice scurte în municipiu și în județ pentru cei pasionați de turismul cultural, gastronomic, agroturism, ecoturism. De asemenea, a fost lansat programul “Sărbătorile Pascale în Podgoria Aradului”, care include degustări de vinuri și prezentarea circuitului Drumul Vinului, cu cramele istorice din județ.

Municipiul Sibiu s-a prezentat la TTR cu un stand propriu în care și-a promovat ofertele turistice, dar și agenda principalelor evenimente culturale din oraș, iar Hunedoara promovează, printre altele, Țara Hațegului, Geoparcul Dinozaurilor, Cetatea Deva și Castelul Corvinilor.

“Sub sloganul “Hunedoara — Milioane de ani de povești și legende” vom face o trecere în revistă a milioane de ani de evoluție. Vom începe cu zona Țării Hațegului și Geoparcul Dinozaurilor și vom continua cu perioada dacică — în care vom regăsi brățările dacice și celebra matriță dacică, după care vor urma Cetatea Deva și Castelul Corvinilor”, a declarat pentru AGERPRES, directorul Agenției de Dezvoltare Economico-Socială (ADEH) a județului Hunedoara, Radu Barb.

Dan Carpov, consilier la Consiliul Județean Maramureș, ne-a declarat, la rândul său: “Maramureșul este una dintre principalele atracții atât pentru turiștii români cât și pentru cei străini. Oferim la târg pachete de 1 Mai și Paște, care pleacă de la 300 lei de persoană. Cred că turiștii nu trebuie să vină în Maramureș cu idei preconcepute. La noi, totul este puțin altfel. Începând cu oamenii. Avem deja investiții noi în structuri de cazare, ceea ce spune multe despre cum ne dezvoltăm ca destinație turistică”.

Primăria orașului Mangalia a prezentat publicului interesat prin materiale informative și manifestări conexe, potențialul turistic al stațiunilor din zona de sud a litoralului Mării Negre: Saturn, Venus, Jupiter, Cap-Aurora, Neptun și Olimp. 

Patronatul Firmelor din Turism “Ion Movilă” — Eforie Nord, Eforie Sud, Techirghiol împreună cu Primăria Orașului Eforie, au venit hotărâți să arate românilor că își pot alege o vacanță relaxantă, la standarde înalte de calitate în aceste stațiuni, profitând de ofertele speciale ale celor mai importanți hotelieri din zonă, pachete turistice pentru Sărbătorile Pascale 2017 și 1 Mai, vacanțe de relaxare, wellness și spa, tabere școlare și, nu în ultimul rând, vacanțe de vară la prețuri speciale.

Ca la fiecare ediție a târgului de turism, standul Bucovinei a fost un punct de atracție pentru iubitorii de vacanțe autohtone, tradiții, ospitalitate și bucate alese. Vizitatorii au fost atrași de “Tabere în familie”, un produs turistic care apropie familiile cu copii de autenticitatea vieții în satele Bucovinei. Astfel, pentru 3.000 de lei, o familie cu doi copii poate petrece o săptămână învățând de la localnici tainele olăritului, ale vieții la stână, împletiturilor tradiționale sau gastronomiei. Tabăra se adresează familiilor care își doresc să intre în atmosfera tradițiilor românești, să descopere dansul, spectacolele, muzica și teatrul, poveștile și dragostea cititului, gătitul sănătos în aer liber, sportul, prietenia și principiile unei vieți sănătoase și armonioase.

Bucovina, loc plin de tradiție, încărcat cu multă spiritualitate, a prezentat la standul său o versiune îmbunătățită a aplicației VisitBucovina. Aplicația poate fi descărcată de pe GooglePlay și oferă informații cu privire la obiectivele turistice, posibilități de cazare, evenimente, restaurante și baruri, dar și cultură și timp liber.

În ceea ce privește destinațiile externe, Grecia, Spania și Bulgaria înregistrează cele mai mari vânzări pe early booking.

Egiptul a revenit în oferta turoperatorilor importanți, iar românii au umplut deja multe chartere pentru vacanța de Paște.

“Reluăm vacanțele în Egipt, la Skarm El sheik, din aprilie, după aproape doi ani de întrerupere. De altfel, charterul organizat de Paște este deja ocupat 100%. Pachetul e de 7 nopți pentru Skarm El sheik este oferit la prețuri începând cu 490 euro/persoană la hotel de patru stele. Oferim, de asemenea, circuite în China, în Singapore, precum și în două dintre cele mai îndrăgite destinații — Lisabona & Madeira. Pentru cei care care își planifică vacanțele din timp, îi anunțăm că vom organiza, în premieră Revelionul la Maccao”, spune Dan Goicea, deputy general manager Cocktail Holidays.

Acesta apreciază că, deși românii vânează cele mai bune oferte, se lasă ușor păcăliți de marketingul majorității agențiilor de turism care nu afișează prețul total cu taxe, ci numai prețul de pornire, iar la final constată că au plătit, de fapt, chiar cu 10% mai mult.

Cu un grad de internaționalizare de 33%, prezența internațională de la TTR s-a impus, mai ales prin standurile oficiale ale Turciei, Greciei și Israelului.

Digi24.ro

5. Situaţie îngrijorătoare pentru mediul de afaceri: Doar 39 dintre firmele înfiinţate în 1990 mai există

Doar două din zece companii, înfiinţate acum mai mult de 17 ani, mai sunt active şi astăzi. Jumătate din companiile nou înfiinţate mor, potrivit statisticilor, în mai puţin de 5 ani. Este o situaţie îngrijorătoare pentru mediul românesc de afaceri, atrag atenţia specialiştii.

Cristian Pandel a deschis în urmă cu 20 de ani o agenţie de turism. Era, pe atunci, un student la Drept cu mare pasiune pentru călătorii. A început afacerea cu un capital de 300 de dolari, într-un spaţiu la demisol pe care l-a aranjat împreună cu câţiva prieteni. A lucrat zi şi noapte la visul lui, şi nu de puţine ori a împărţit fluturaşi la metrou ca să găsească noi clienţi.

Cristian Pandel, antreprenor: „Să fii antreprenor în România nu este un lucru uşor. Primii cinci ani nici nu puteam să plătim chiria. Undeva la 10 ani, încă eram o agenţie foarte mică. Trebuie să sapi, exact ca un miner, şi să cauţi filonul de aur. În momentul în care l-ai găsit, începi să creşti”.

Astăzi deţine una dintre cele mai mari agenţii de turism din ţară, a cărei cifră de afaceri a fost în 2015 de aproape 250 de milioane de lei, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. Peste 250.000 de români călătoresc annual prin compania sa, care s-a extins în 10 ţări.

Cristian Pandel, antreprenor: „Suntem unii dintre cei care plătesc cele mai multe taxe din domeniul nostru către statul român şi avem peste 400 de angajaţi”.

Însă puţini antreprenori au avut răbdarea şi tenacitatea lui Cristian. Doar 0,25 la sută dintre firmele care au rezistat până astăzi au capital românesc.

Mai puţin de 20.000 de firme înfiinţate înainte de anul 2000 au rezistat până în prezent. Companiile româneşti au, în medie, o durată de viaţă de 10 ani, o cifră de afaceri de 4 milioane de lei şi 20 de angajaţi.

Specialiştii spun că evoluţia este îngrijorătoare.

Iancu Guda, preşedinte AAFBR: „Anul 1990, cel mai reprezentativ pentru economia de piaţă românească, a înregistrat aproximativ 6000 de companii înregistrate în anul respectiv, din care doar 39 mai sunt astăzi în viaţă. Jumătate din ele nu au nicio activitate”.

Există mai multe motive, spun specialiştii. Taxele mari pe salarii, dar şi faptul că românii fac afaceri în interes personal. Conform datelor, patru din zece firme active sunt înfiinţate după 2011.

6. Ungaria acuză: Marile companii vând produse mai proaste în Est la preţuri ca în Vest

Autorităţile ungare susţin că marile companii obişnuiesc să comercializeze produse de o calitate inferioară pe piaţa din estul Europei, chiar dacă este utilizat acelaşi brand şi preţ ca în ţările din vestul Europei, informează Agerpres.

Oficiul Naţional pentru Siguranţa Alimentelordin Ungaria a analizat un număr de 24 de produse alimentare comercializate prin supermarketurile Lidl şi Aldi. În urma analizei, s-a constatat că versiunea locală a napolitanelor Manner este mai puţin crocantă decât cea vândută în supermarketurile din Austria. De asemenea, analiza a identificat o altă diferenţă de calitate în ceea ce priveşte crema tartinabilă Nutella, care este mai puţin dulce în Ungaria decât în Austria.

„Personal, am fost consternat când am citit acest raport. Cred că vorbim de cel mai mare scandal din ultimele zile”, a declarat şeful cabinetului lui Viktor Orban, Janos Lazar. Acesta a susţinut că Guvernul va lansa o evaluare pe scară largă a produselor comercializate în ţară.

Ungaria nu este singura ţară îngrijorată de calitatea inferioară a produselor comercializate în ţările din fostul bloc comunist din centrul şi estul Europei. Autorităţiile slovace au anunţat săptămâna trecută că au descoperit diferenţe de gust, compoziţie şi aspect în aproape zece produse alimentare vândute local, prin comparaţie cu aceleaşi produse din Germania şi Austria. Administraţia Sanitară Veterinară şi pentru Alimente a dezvăluit că aproape jumătate dinntre alimentele testate au o compoziţie cu mult diferită faţă de produsele vândute de acelaşi brand în ţările din vestul Europei. „Clienţii se aşteaptă la aceeaşi calitatea de la acelaşi brand, oricare ar fi ţara de producţie sau comercializare”, a declarat ministrul slovac al Agriculturii, Gabriela Matecna.

Inspectorii au testat 22 de produse alimentare care se găsesc atât în supermarketurile din Slovacia (în special în Bratislava), cât şi în Austria (în localităţile de graniţă Kittsee şi Hainburh). Printre alimentele testate au existat lactate, produse din carne sau peşte, ciocolată, brânză, băuturi şi produse de patiserie. Inspectorii au analizat atât ambalajul, informaţiile despre compoziţie şi gramajul, cât şi culoarea, gustul şi mirosul. „Până la jumătate din produse s-au remarcat prin diferenţe semnificative ale calităţii”, a declarat Matecna. În acest sens, produsele alimentare comercializate local conţineau mai puţină carne şi mai multă grăsime, îndulcitori şi conservanţi decât în Austria. De asemenea, aveau gramaje mai mici în Slovacia, dar aceleaşi preţuri ca în Austria.

Asociaţia Consumatorilor din Slovacia a întreprins teste similare în 2011, atunci când au fost analizate o serie de produse ambalate din Germania, Austria, Cehias, Polonia, Slovacia, Ungaria, România şi Bulgaria. Acele teste au confirmat că mai multe companii multinaţionale comercializează produse de o calitate diferită, dar sub acelaşi brand, în anumite ţări din UE. De asemenea, inspectorii au descoperit că era păstrată calitatea doar în cazul ciocolatei Milka.

Comisia Europeană a susţinut anterior că aceste acuzaţii sunt lipsite de orice fundament, iar companiile multinaţionale sunt libere să adapteze calitatea produselor în funcţie de piaţa de comercializare.

7. Reguli noi pentru fermierii români

Guvernul va limita achiziţia de teren agricol pentru fermierii români. Aceştia vor putea cumpăra cel mult 250 de hectare cu garanţie de la stat, un sfert din cele o mie de hectare, cât era până acum, potrivit unui proiect al Ministerului Agriculturii.

Statul va garanta însă 80% din valoarea creditului pentru cumprarea pământului, faţă de 50%, vechea prevedere. Proiectul este deja lansat în dezbatere publică, însă se va aproba doar după decizia Comisiei Europene.

Avocatnet.ro

8. De joi, micro și IMM pot cere finanțare pentru dezvoltarea afacerii. Cum completezi cererea?

Începând de joi, microîntreprinderile și întreprinderile mici și mijlocii (IMM) vor putea solicita o finanțare de până la un milion de euro, iar înscrierile se vor face online. Cererea de finanțare este documentul care detaliază investiția propusă pentru finanțare și va fi completată electronic. Secțiunile cererii de finanțare vor trebui completate cât mai detaliat, respectând câteva indicații prezentate în acest articol.

În data de 23 februarie 2017, de la ora 12:00, va începe depunerea proiectelor în cadrul unei măsuri dedicate microîntreprinderilor și IMM-urilor. Mai exact, este vorba de Programul Operațional Regional – operațiunea 2.2 (POR 2.2). Solicitanții eligibili vor putea depune cereri de finanțare pentru un ajutor nerambursabil cuprins între 200.000 de euro și un milion de euro.

Solicitanții eligibili sunt microîntreprinderile și IMM-urile care au cel puțin un exercițiu financiar încheiat și trei angajați la data ultimului bilanț contabil. 

Ajutorul de până la un milion de euro va fi acordat pentru extinderea, modernizarea sau demararea unei afaceri. Sprijinul nerambursabil este de cel mult 70% pentru investiția de bază (construcții, utilaje, echipamente, dotări, active necorporale etc.) și până la 90% pentru impelemntarea unor standarde privind managementul calității.

Proiectele pot fi implementate în mediul urban de către toți solicitanții eligibili menționați mai sus, dar și în mediul rural de către întreprinderile mijlocii. 

După completarea planului de afaceri și obținerea documentelor suport necesare, solicitantul de fonduri nerambursabile va trebui să-și creeze un cont în aplicația MySmis și să completeze online cererea de finanțare.

Ce pași urmezi la crearea unui cont online și la pregătirea documentelor

  1. Crearea unui cont de utilizator și conectarea la aplicația MySmis

Crearea unui cont de utilizator presupune introducerea unor date de identificare ale persoanei fizice, reprezentant legal al societății sau împuternicit să depună cererea de finanțare. În această secțiune se vor solicita informații privind:

  • datele de identificare (nume, prenume, actul de identitate);
  • datele de corepondență (adresa de domiciliu, date de contact);
  • datele de autentificare (alegerea unei parole pentru accesul în aplicație).

Datele alese în această secțiune vor fi folosite pentru autentificarea în sistem de fiecare dată când se vor completa secțiuni ale cererii de finanțare, până la depunerea proiectului.

  1. Crearea unei entități juridice în aplicația MySmis

Pentru crearea unei entități juridice este nevoie de identificarea electronică a utilizatorului, acest lucru făcându-se prin încărcarea în sistem a unui document privind certificatul utilizat la semnarea digitală a documentelor.

După identificarea electronică se poate crea contul entității juridice, completând datele solicitate. Începând din acest moment este posibilă semnarea electronică a documentelor aferente pentru reprezentantul legal sau împuternicitul desemnat pentru acea entitate.

  1. Semnarea digitală a documentelor

Documentele necesare înscrierii proiectului sunt amintite în ghidul solicitantului aferent acestei măsuri. Documentele se vor scana individual și se va aplica o semnătură electronică pe fiecare document astfel creat. Doar documentele cu semnătură electronică pot fi încărcate în sistem.

Completarea cererii online de finanțare, pas cu pas

Completarea electronică a cererii de finanțare presupune completarea, după parcurgerea pașilor amintiți mai sus, a unor secțiuni distincte. Cele mai importante dintre ele sunt reluate mai jos.

  1. Date privind solicitantul de fonduri europene

Această secțiune cuprinde informații privind solicitantul de fonduri europene, respectiv microîntreprinderea sau IMM-ul ce aplică proiectul pentru finanțare.

Se vor oferi informații despre identificarea organizației, respectiv denumirea, codul unic de înregistrare și numărul de înregistrare la registrul comerțului. În aceeași manieră vor fi prezentate date despre reprezentantul legal și sediul social al întreprinderii. Alte informații cerute în această secțiune:

  • datele privind contul bancar al societății;
  • informații privind finanțările obținute anterior.

După completarea fiecărei secțiuni se apasă butonul “salvează”, iar utilizatorul poate completa următoarele informații necesare din cererea de finanțare.

  1. Stabilirea responsabilului de proiect și a persoanei de contact

În această secțiune se oferă informații despre responsabilul de proiect și persoana de contact.

Persoana de contact este persoana desemnată de solicitant să menţină contactul cu Autoritatea de Management și Organismul Intermediar în procesul de evaluare şi selecţie a cererii de finanţare. Persoana de contact poate fi aceeași cu reprezentantul legal sau managerul de proiect.

  1. Capacitatea solicitantului de a implementa, în bune condiții, proiectul

În această etapă, se vor completa informații solicitate despre capacitatea solicitantului de a implementa proiectul. Astfel, se vor indica sursele necesare pentru cofinanțare.

Sunt necesare, în această secțiune, informații despre capacitatea administrativă a solicitantului, respectiv documentele și procedurile existente în cadrul întreprinderii care pot demonstra buna derulare a activităților în implementarea proiectului, precum: documente de înființare, informații despre asociați, existența unor mecanisme instituționale și organigrama propusă pentru implementarea și derularea proiectului.

De asemenea, solicitantul va prezenta informații privind capacitatea sa financiară, pentru a demonstra că este în măsură să garanteze lichiditățile necesare pentru o finanțare adecvată a proiectului, până la o decontare ulterioară a cheltuielilor eligibile.

  1. Localizarea proiectului

Localizarea proiectului solicita informații privind locul de implementare propus, care este, în multe situații, diferit față de sediul social al solicitantului.

  1. Obiectivele proiectului

Se va prezenta obiectivul general al proiectului și felul în care acesta contribuie la îndeplinirea obiectivului propus al măsurii de finanțare.

De asemenea, vor fi prezentate obiectivele specifice (într-un număr de cel mult cinci) ale proiectului. Această secțiune trebuie să fie corelată cu planul de afaceri, iar orice diferență între obiectivele stabilite în cele două documente (cerere de finanțare și plan de afaceri) va duce la depunctarea sau respingerea proiectului.

Obiectivele specifice trebuie să fie formulate clar, cuantificate și în strânsă corelare cu activităţile şi rezultatele prevăzute a fi obținute. Este necesar ca obiectivele specifice ale proiectului să fie formulate SMART, adică să fie specifice, măsurabile, posibil de atins, relevante și încadrate în timp.

  1. Contextul în care proiectul este propus spre finanțare

Contextul proiectului se referă la informații privind activitatea solicitantului la momentul redactării planului de afaceri și la mediul în care proiectul se derulează. Se vor indica, dacă este cazul, informații privind complementaritatea cu alte proiecte finanțate din fonduri europene și din alte surse, dar și felul în care proiectul se încadrează în anumite strategii de dezvoltare naționale, regionale și locale.

  1. Grupul-țintă vizat de proiect

Se vor indica grupurile și entităţile care vor beneficia, dar și cele care sunt vizate de rezultatele proiectului, într-un mod direct sau indirect.

În această secțiune se vor prezenta informații despre descrierea grupurilor țintă și cuantificarea lor, prezentându-se întotdeauna și datele statistice folosite. Este recomandat ca această secțiune să prezinte informații suficiente despre impactul pozitiv al proiectului asupra grupului țintă, atunci când implementarea va fi încheiată.

  1. Sustenabilitatea proiectului

În această secțiune se prezintă modul în care proiectul se va susține, atunci când ajutorul financiar va înceta. Sunt solicitate informații despre veniturile estimate, sursa de proveniență și predictibilitatea acestor date. Este important să se demonstreze faptul că solicitantul va asigura operarea, dar și întreținerea investiției după finalizare.

  1. Riscurile identificate pentru proiectul propus

Identificarea riscurilor este un proces important în cadrul oricărui proiect, indiferent de sursa de finanțare vizată. Totuși, simpla identificare a riscurilor nu este suficientă, iar ea trebuie să fie întotdeauna însoțită de măsuri propuse pentru corectarea efectelor negative pe care societatea și proiectul le-ar suferi, dacă riscul se va produce.

Nu întotdeauna este posibilă elimirea completă a riscurilor, astfel că societatea trebuie să își formuleze o strategie pentru externalizarea riscurilor, atunci când acest lucru este posibil (de exemplu, cu ajutorul contractelor de asigurare), dar și o strategie pentru gestionarea internă a acestora (atunci când experiența echipei de proiect este relevantă). Riscurile pot proveni atât din mediul intern al societății (sociale, tehnologice, financiare etc.), cât și din mediul extern (aspecte legislative, concurență, etc).

  1. Principii orizontale

În această secțiune se vor prezenta informații privind următoarele principii orizontale:

  • egalitatea de șanse, asigurându-se nediscriminarea, accesul persoanelor cu dizabilități;
  • dezvoltarea durabilă, cu oferirea informațiilor privind respectarea mediului, utilizarea eficientă a resurselor.
  1. Descrierea investiției

Se vor oferi informații despre investiția vizată, echipamentele propuse spre achiziție, gradul în care acestea sunt compatibile cu fluxul tehnologic exploatat în prezent de către întreprindere, minimizarea pierderilor tehnologice, gradul de utilizare a capacității de producție, impactul unor potențiale defecțiuni asupra liniei de producție în ansamblul său, măsurile de pregătire profesională a persoalului existent și cel nou pentru utilizarea noilor tehnologii.

  1. Planul de achiziții al proiectului

Se vor oferi informații privind achizițiile preconizate a fi realizate după momentul aprobării proiectului, în vederea implementării în bune condiții a planului de afaceri. Se vor prezenta informații privind perioada estimată a organizării procedurilor de achiziție, valoarea achiziției și procedura aleasă, data estimată pentru semnarea contractului. Planul de achiziții trebuie să fie corelat cu bugetul proiectului și diagrama Gantt a activităților.

  1. Resursele umane implicate

Această secțiune necesită informații privind persoanele implicate în implementarea proiectului, indicându-se rolul, funcția, principalele atribuții, dar și fișa postului sau CV-ul propus. Planul de resurse umane trebuie să propună funcțiile necesare implementării proiectului, asigurându-se acoperirea următoarelor activități:

  • aspectele juridice ale proiectului, privind contractele încheiate pe perioada de implementare;
  • aspectele financiare ale proiectului, privind plățile către furnizori, solicitarea de decontare a ajutorului financiar nerambursabil;
  • activitățile de conducere, coordonare ale proiectului specifice managerului de proiect;
  • aspectele tehnice ale investiției privind caracteristicile tehnice ale utilajelor propuse spre achiziție și includerea lor optimă în fluxul de producție deja existent.
  1. Resursele materiale implicate

În această secțiune se vor descrie resursele materiale necesare unei implementări optime a proiectului. Se vor detalia atât resursele existente ce vor fi puse la dispoziția proiectului, cât și resursele materiale propuse spre achiziție și pe care întrerinderea le va achiziționa în cazul în care proiectul va fi aprobat, iar planul de afaceri va fi implementat. Resursele materiale trebuie să fie corelate cu diagrama Gantt a activităților, asigurând implementarea optimă a sarcinilor fiecărui membru al echipei de proiect.

  1. Activități previzionate

Se vor enumera activitățile ce urmează a fi derulate, în vederea obținerii rezultatelor previzionate, cu precizarea termenelor estimate. Astfel, fiecare activitate introdusă în aplicație va fi corespunzătoare unui rezultat definit anterior în apel. În funcție de apel, activitățile vor putea avea una sau mai multe subactivități.

  1. Bugetul proiectului

Bugetul proiectul va cuprinde cheltuielile estimate pentru implementarea completă a planului de afaceri. Bugetul va fi estimat prin însumarea tuturor valorilor atribuite activităților și subactivităților din planul de activități. Pentru estimarea corectă a bugetului, trebuie să fie obținute oferte financiare și tehnice adecvate nevoilor și capacității societății.

Un buget de proiect va include cheltuieli cu:

  • realizarea construcțiilor;
  • achiziția echipamentelor, utilajelor;
  • achiziția de IT și software;
  • consultanța și proiectarea;
  • organizarea procedurilor de achiziție;
  • comunicarea și publicitatea în cadrul proiectului;
  • auditul financiar al proiectului.

Un buget de proiect trebuie să prezinte, de asemenea, informații privind sursele de finanțare a cheltuielilor:

  • ajutorul financiar nerambursabil;
  • contribuția proprie pentru valoarea eligibilă;
  • acoperirea în întregime a valorii neeligibile din surse proprii și, eventual, credit bancar.

Indicații detaliate privind completarea bugetului proiectului au fost expuse în cadrul acestui articol.

  1. După completarea tuturor secțiunilor cererii de finanțare, utilizatorul aplicației MySmis are la dispoziție două acțiuni:

Vizualizarea proiectului

În acest pas, solicitantul își poate vizualiza cererea de finanțare așa cum va fi transmisă pentru evaluarea conformității și eligibilității. În cazul în care anumite secțiuni ale cererii de finanțare nu sunt suficient detaliate, solicitantul poate reveni cu explicații și completări.

Transmiterea proiectului

Transmiterea proiectului este ultimul pas pe care solicitantul îl va face în cadrul aplicației MySmis. Această activitate presupune blocarea posibilității de editare în continuare a cererii de finanțare.

Cererea de finanțare va fi generată în format PDF și va putea fi semnată electronic, precum celelalte documente suport. După încărcarea cererii de finanțare și confirmare transmiterii proiectului pentru evaluare, solicitantul nu va mai putea reveni asupra editării niciunui aspect dintre cele enunțate mai sus.

Proiectul va fi transmis pentru evaluare și va fi atribuit echipei de evaluatori. Ulterior, în cadrul acestui proces, solicitantului i se pot adresa solicitări de clarificări, în cazul în care explicațiile oferite nu sunt suficient de detaliate.

Print Friendly, PDF & Email