REVISTA PRESEI 25.01.2017

Cuprins:

Știri de interes pentru mediul de afaceri și pentru IMM-uri.

Agerpres.ro.

  1. Florin Jianu: 4,67% din companiile românești au activități privind exportul – sub jumătatea mediei europene.
  2. Hossu (Cartel Alfa): Bugetarii vor primi vouchere de vacanță de la 1 iulie.
  3. CNP a revizuit în sus prognoza de creștere până în 2020. 3
  4. O treime dintre locuitorii marilor orașe sunt interesați să cumpere, să vândă sau să închirieze o proprietate.

Diacaf.ro.

  1. Ministrul pentru mediul de afaceri: Vom aproba un proiect de OUG privind internationalizarea companiilor romanesti/ Doar 4,67% din companiile romanesti au activitati de export.

Wall-street.ro.

  1. JLL: Cererea de spatii industriale din Romania a ajuns in 2016 la un nivel maxim istoric.

 7.  A lansat o afacere cu articole vestimentare din pasiune pentru cai. Povestea Trap Trap.

Știri de interes pentru mediul de afaceri și pentru IMM-uri

Agerpres.ro

1. Florin Jianu: 4,67% din companiile românești au activități privind exportul – sub jumătatea mediei europene

Ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat, Florin Jianu, a anunțat miercuri, la începutul ședinței de Guvern, că va fi adoptată o ordonanță de urgență referitoare la internaționalizarea companiilor românești, precizând că doar 4,67% din companiile din țară au activități privind exportul.

„Astăzi îndeplinim o altă măsură din programul de guvernare. Adoptarea ordonanței de urgență privind internaționalizarea companiilor românești. Statistic, 4,67% din companiile românești au activități privind exportul. De aici și caracterul de urgență. Ne situăm sub jumătatea mediei europene”, a declarat Jianu.

Pe ordinea de zi a ședinței de Guvern, transmisă de Executiv, se află un proiect de ordonanță de urgență privind lansarea în cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat a programului de susținere a internaționalizării operatorilor economici români, cu finanțare de la bugetul de stat.

2. Hossu (Cartel Alfa): Bugetarii vor primi vouchere de vacanță de la 1 iulie

 

Fiecare bugetar va primi un voucher de vacanță în valoare de 1.450 de lei de la 1 iulie, a declarat, miercuri, Bogdan Hossu, președintele Confederației Naționale Sindicale Cartel Alfa, la finalul ședinței Comisiei de Dialog Social de la Ministerul Finanțelor Publice.

„Discuțiile au fost în general legate de parametrii macroeconomici ai bugetului pe 2017, pentru că au avut și câteva elemente pentru viitor. Ceea ce este important, este că s-a confirmat garantarea acoperirii creșterilor salariale conform actelor normative date până acum legate de salariile din sectorul bugetar, pe de o parte. Pe de altă parte, problema voucherelor de vacanță nu se va proroga decât până la 1 iulie. De la 1 iulie se va aplica un voucher de vacanță pentru fiecare bugetar în valoarea salariului minim garantat în plată de 1.450 lei”, a spus Hossu.

El a adăugat că este prevăzută alocarea de la rezervele de stat a unei sume de 91 de milioane de lei pentru Compania Națională a Uraniului.

„Avem și câteva vești bune ce au fost corectate astă-noapte. Pentru Compania Națională a Uraniului este prevăzută alocarea la rezervele stat de 91 milioane de lei, pentru cei de la Salvați pe Mare (Agenția Română de Salvare a Vieții Omenești pe Mare ARSVOM — n. r.) sunt banii alocați la Ministerul Transporturilor, pentru alinierea salariilor lor conform Legii 250 la cele de la intervenții speciale”, a susținut liderul Cartel Alfa.

Hossu a mai spus că singura deficiență rămâne faptul că acordarea fondurilor de premiere va fi prorogată pentru începutul anului viitor și va fi prevăzută în noua lege de salarizare unitară, care ar putea intra în vigoare de la 1 iulie.

Potrivit unui proiect de Ordonanță de Urgență, publicat luni pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice, acordarea unor drepturile salariale și de altă natură de care ar trebui să beneficieze personalul din sectorul bugetar, precum premii, tichete cadou, tichete de masă, vouchere de vacanță etc., va fi amânată până la 31 decembrie 2017.

„Se propune extinderea aplicării și pe perioada 1 martie — 31 decembrie 2017 a unora dintre măsurile aprobate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2016”, se menționează în proiectul citat.

Printre măsurile cuprinse în OUG 99/2016 se numără suspendarea acordării de premii, tichete cadou, tichete de masă, vouchere de vacanță, ajutoare/indemnizații la ieșirea la pensie/trecerea în rezervă, menținerea la nivelul în plată a unor indemnizații acordate pentru anumite categorii de beneficiari (indemnizațiile prevăzute de Decretul Lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum și celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările și completările ulterioare, indemnizații academicieni și urmașii acestora etc.), prorogarea aplicării unor prevederi din domeniul învățământului, printre care și cea referitoare la acordarea de miere de albine ca supliment nutritiv pentru preșcolari și elevii din clasele I — IV din învățământul de stat și confesional, până la 1 ianuarie 2018 etc.

Prin OUG 99/2016, drepturile menționate au fost suspendate pentru perioada 1 ianuarie — 28 februarie 2017.

3. CNP a revizuit în sus prognoza de creștere până în 2020

Comisia Națională de Prognoză a revizuit în sus prognoza de creștere a economiei până în 2020, acești indicatori stând la baza construirii proiectului de buget pentru 2017.

Astfel, pentru 2017, estimarea de creștere a fost revizuită de la 4,3% în Prognoza de toamnă la 5,2% în cea actuală, pentru 2018 de la 4,5% la 5,5%, pentru 2019 de la 4,7% la 5,7% și pentru 2020 de la 4,2% la 5,7%.

Produsul Intern Brut este estimat la 815,2 miliarde lei în 2017 (807,4 miliarde lei în prognoza anterioară), la 878 miliarde lei în 2018 (861,6 miliarde lei anterior), la 946 miliarde lei în 2019 (919,6 miliarde lei anterior) și la 1.014 miliarde lei în 2020 (977,2 miliarde lei anterior).

Prognoza de inflație pentru 2017 a fost revizuită în jos, la o medie anuală de 1,4%, față de 1,9% cât estimase anterior CNP. Pentru următorii trei ani, prognoza a rămas neschimbată.

Câștigul salarial mediu brut este estimat în noua prognoză la 3.131 lei în 2017, în creștere cu 11,2% față de anul anterior (2.996 lei, plus 6,4% în prognoza de toamnă), la 3.418 lei în 2018, în creștere cu 9,2% (3.163 lei, plus 5,6% prognoza de toamnă), în 2019 la 3.702 lei, plus 8,3% (3.331 lei, plus 5,3% prognoza anterioară) și în 2020 la 3.977 lei, plus 7,4% (3.505 lei, plus 5,2% anterior).

Astfel, și estimările privind câștigul salarial mediu net au fost revizuite în sus, la 2.274 lei în 2017 (plus 11,1% față de 2015), la 2.476 lei în 2018 (plus 8,9%), 2.674 lei (plus 8% în 2019) și la 2.864 lei în 2020 (plus 7,1%).

4. O treime dintre locuitorii marilor orașe sunt interesați să cumpere, să vândă sau să închirieze o proprietate

O treime dintre locuitorii marilor orașe din România sunt interesați să cumpere, vândă sau închirieze o proprietate, majoritatea preferând locuințele nou-construite, în detrimentul celor vechi, conform unui studiu realizat de un portal imobiliar, remis AGERPRES.

De remarcat este și intrarea pieței într-o etapă de maturizare, spun analiștii imobiliari. Cumpărătorii au tendința de aloca mai mult timp pentru găsirea unei proprietăți. Pe de altă parte, printre semnele de maturizare a pieței se numără diminuarea importanței acordate factorului preț în favoarea zonei sau apropierii de facilități, dar și preferința sporită pentru locuințele noi, în detrimentul celor vechi.

Studiul relevă o ușoară creștere a interesului pentru chirii și o așezare a cererii în ceea ce privește nevoia de cumpărare. Din totalul populației cu o nevoie imobiliară, ponderea celor interesați să cumpere o locuință a scăzut ușor, de la 55,2% în 2015, la 53,7% în 2016. Conform studiului Imobiliare.ro, ponderea celor interesați să ia o proprietate în chirie a crescut de la 10,6% la 11,8%. Pe de altă parte, cota celor care au nevoie să vândă a crescut de la 23,2%, la 25,1%. În 2016, proprietarii dornici să dea spre închiriere o locuință reprezentau 9,5% din piață, față de 11% în anul precedent.

‘Remarcăm creșterea interesului pentru achiziția de locuințe nou-construite, care a ajuns la finalul lui 2016 la o cotă de 46,1% din total. Spre comparație, ponderea celor interesați specific de apartamente vechi este de 12,7%, în vreme ce 41,2% dintre potențialii clienți ar fi dispuși să cumpere orice tip de proprietate’, spune Daniel Crainic, director de marketing al portalului imobiliar.

În ceea ce privește timpul estimat pentru încheierea unei tranzacții, se remarcă o tendință de relaxare a potențialilor cumpărători, iar 47,4% dintre ei (față de 43,5% în 2015), se așteaptă să-și rezolve nevoia imobiliară într-un interval mai mare de șase luni. Cota acelora care și-au alocat un interval de trei până la șase luni pentru aceasta a crescut de la 13,1% la 25%. Prin contrast, ponderea clienților cu o nevoie imobiliară urgentă, pe care ar vrea să o îndeplinească în mai puțin de o lună, a scăzut de la 19,7% în 2015, la 12,2%. Nu în ultimul rând, cota celor care se așteaptă să încheie o tranzacție într-un interval de una până la trei luni de zile a scăzut de la 23,7% la 15,4%.

Dintre potențialii cumpărători, 46,3% s-ar afla la achiziția primei lor locuințe, în creștere de la un nivel de 38,3% consemnat în 2015. Pe de altă parte, 39,8% dintre respondenți (față de 40,7% în anul precedent) au deja o casă, dar își doresc una nouă. De remarcat este că numărul celor interesați de o achiziție în scop investițional (pentru închiriere) a scăzut semnificativ pe fondul instabilității legislative, de la o pondere de 21% în 2015, la 13,9% în 2016.

La capitolul criterii de selecție a unei locuințe, cercetarea derulată de Imobiliare.ro, în parteneriat cu Synaptic Intelligence, arată că în 2016, deși prețul rămâne factorul cu cea mai mare greutate, acesta este luat în calcul de 70,5% dintre potențialii cumpărători, în scădere de la 76,9%. Importanța amplasamentului unei proprietăți a crescut de la 53,7% la 59,8%. Pe locul al treilea în clasamentul priorităților se situează apropierea de utilități și facilități (cu o cotă de 38,3%, în creștere de la 33,7%).

Diacaf.ro

5. Ministrul pentru mediul de afaceri: Vom aproba un proiect de OUG privind internationalizarea companiilor romanesti/ Doar 4,67% din companiile romanesti au activitati de export

Ministrul pentru mediul de afaceri: Vom aproba un proiect de OUG privind internationalizarea companiilor romanesti/ Doar 4,67% din companiile romanesti au activitati de export.

Ministrul pentru Mediul de Afaceri, Florin Jianu, a anuntat la inceputul sedintei de Guvern de miercuri ca va fi aprobat un proiect de ordonanta de urgenta privind un program de sustinere a internationalizarii operatorilor economici romani, cu finantare de la bugetul de stat. „Statistic, doar 4,67% din companiile romanesti au activitati privind exportul. De aici si caracterul de urgenta. Ne situam sub jumatatea mediei europene”, a declarat Florin Jianu.

Pe ordinea de zi a sedintei de Guvern se afla un proiect de ordonanta de urgenta privind lansarea în cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat a Programului de susținere a internaționalizării operatorilor economici români, cu finanțare de la bugetul de stat.

Wall-street.ro

6. JLL: Cererea de spatii industriale din Romania a ajuns in 2016 la un nivel maxim istoric

Cererea de spatii industriale si de logistica a crescut in 2016 cu 50% fata de 2015, la peste 460.000 de metri patrati, inregistrand cel mai ridicat nivel din istoria pietei de profil din Romania, potrivit unui raport publicat luni de compania de consultanta imobiliara JLL.

Cresterea a avut ca motor consumul, tinand cont ca 40% din cerere a venit din partea companiilor de retail si e-commerce, in timp ce Bucurestiul a contribuit cu 65% la total, conform News.ro.

”Retailerii au inchiriat anul trecut spatii logistice de aproape 186.000 de metri patrati, extinderea activitatii de logistica a acestora venind in contextul cresterii continue a retelelor de magazine pe care le opereaza”, se arata in raport.

Companiile de logistica si de productie au tranzactionat aproximativ 140.000 metri patrati, o treime din cererea totala, iar companiile din domeniul auto au incheiat contracte de circa 72.000 metri patrati. Scaderea TVA si cresterile salariale au alimentat cererea companiilor pe piata spatiilor industriale, considera un director asociat din cadrul JLL, Cristina Pop.

”Cel mai probabil investitiile straine directe vor depasi 4 miliarde de euro in 2016 in conditiile in care la sfarsitul lunii noiembrie au fost raportate 3,9 miliarde de euro, nivel record al ultimilor opt ani. De asemenea, consumul a crescut cu circa 10% anul trecut, alimentat de scaderea TVA si de cresterile salariale. Toate acestea sunt elemente care au favorizat cresterea cererii la un maxim istoric pe piata de spatii industriale si de logistica”, a declarat Cristina Pop.

Un alt element pozitiv al pietei il reprezinta faptul ca peste 340.000 de metri patrati, respectiv peste 70% din suprafata totala inchiriata in 2016, reprezenta cerere noua – contracte noi de inchiriere, extinderi si pre-inchirieri, restul fiind reinnoiri de contracte si relocari.

Structura pe regiuni a cererii plaseaza Bucurestiul pe prima pozitie in topul preferintelor companiilor care au inchiriat spatii logistice si industriale anul trecut, cu peste 300.000 metri patrati (65% din total). Pe pozitia a doua se afla Timisoara – 74.200 metri patrati, aceasta fiind urmata de Cluj – circa 30.000 metri patrati.

Romania va continua sa ramana atractiva pentru companii si in 2017, datorita evolutiei economice si a consumului in special, ceea ce va duce la o cerere semnificativa din partea retailerilor, companiilor de e-commerce si logistica si in 2017. In plus, anul viitor ar putea exista o dezvoltare mai accentuata si in Moldova, considera Pop.

”Schemele de ajutor de stat sunt esentiale pentru a atrage investitii si in domeniul productiei. Astfel in 2017 pe langa investitiile in zonele deja cunoscute, vestul si centrul tarii, este posibil sa asistam la dezvoltarea Moldovei din punct de vedere investitional, tinand cont de disponibilitatea si costul fortei de munca”, a declarat Cristina Pop.

Potrivit unui raport al JLL, Romania a inregistrat anul trecut tranzactii imobiliare de circa 900 de milioane de euro, in crestere cu 35% fata de 2015, in contextul cresterii valorii medii a tranzactiilor.

7. A lansat o afacere cu articole vestimentare din pasiune pentru cai. Povestea Trap Trap

Absolventa de studii economice, Alina Andreea Sluser, o tanara de 26 de ani, a avut dintotdeauna o pasiune pentru cai. A lucrat in vanzari si marketing, dar, inspirata de nobletea cailor si crescand in atelierul de croitorie al mamei, s-a gandit sa puna bazele unei afaceri care sa le imbine pe amandoua. A luat nastere Trap Trap, producator de design vestimentar cu inspiratie din ecvestru, care are vanzari lunare de aproximativ 2.500 de euro.

Dragostea pentru cai a mostenit-o, de mic copil, de la bunicul din partea mamei. In urma cu doi ani, dupa ce viziteaza mai multe centre ecvestre, atat in Bucuresti, cat si in tara, Alina se gandeste pentru prima oara ce ar putea sa faca sa simta caii aproape chiar si cand nu este in prezenta acestora. Apare astfel prima colectie de tricouri polo pictate manual cu cai Trap Trap.

“Din acest motiv spun despre Trap Trap ca este mai mult decat un business – este o stare de spirit, un sentiment, o experienta. – De ce articole vestimentare si de ce pictura manuala, de curand si digitala? Ei bine, pentru ca in ambele procese de creatie se investeste foarte multa rabdare, foarte multa energie si foarte mult talent care in concordanta cu muza noastra – calul – ofera articolelor vestimentare o foarte mare insemnatate”, spune Alina.

Ce semnifica numele business-ului? “Numele de Trap Trap este inspirat dintr-un tip de mers al calului, si anume – la trap. Trapul este o miscare in doi timpi, ritmica si uniforma. Astfel ca, intr-o lume in care totul se petrece atat de repede, incat de cele mai multe ori nu ne dam seama daca ceva ne place sau nu decat dupa ce s-a intamplat, e important sa invatam sa revenim din galop la trap. Dincolo de a fi tributul nostru necontenit pentru cai si minunatia universului lor, este si o reintoarcere catre lucrurile trainice, construite treptat, cu pasi fermi, egali, eleganti”, spune antreprenoarea.

Lansarea business-ului a avut loc in mai multe etape: in prima faza, in 2015, Alina creeaza o pagina de facebook unde incepe sa comercializeze articolele vestimentare, iar ulterior in septembrie 2016 se lanseaza si magazinul si blogul online Trap Trap. “Perioada de dinaintea acestor evenimente a insemnat prospectarea pietei, strategia de brand, testarea si selectia materialelor, designul si elaborarea tiparelor si productia articolelor vestimentare. Trap Trap include astazi o colectie de tricouri polo si casual, pictate manual la comanda – pentru barbati, femei si copii, o colectie limitata de tricouri casual pictate manual (cu un pattern predefinit) in colaborare cu cantareata Ellie White si o colectie de esarfe din matase naturala 100% pentru femei”, povesteste Alina.

Investitia s-a ridicat la 15.000 de euro si a constat in branding, inregistrarea marcii, achizitia materialelor si productia primelor articole vestimentare. In prezent, Trap Trap are vanzari lunare de aproximativ 2.500 euro, provenite, in mare parte, din contractarea clientilor prin participarea la targuri, evenimente si expozitii de profil din tara. “Pe langa Romania, am mai avut cereri din Italia, Suedia, Germania, Republica Moldova Si SUA. In lumea in care traim, nu cred ca se mai poate reinventa roata. Nu ne tenteaza un castig imediat, drept pentru care nu facem lucrurile cu orice pret. Avem in vedere un plan de dezvoltare continuu si totul graviteaza in jurul unui singur univers: ecvestru”, povesteste Alina.

In procesul de realizare al pieselor Trap Trap, Alina a ales sa externalizeze serviciile de design, tipare, confectionare, personalizare prin pictura manuala, broderie sau digital printing catre o fabrica, ilustratori si pictorii, Trap Trap neavand in prezent un atelier propriu de productie. Materialele, bumbac, vascoza si matase natuala, sunt importate din Italia, dar vor incepe sa colaboreze si cu o tesatorie din Romania.

In ceea ce priveste preturile, acestea difera in functie de complexitatea picturii manuale si a broderiei, daca exista. Astfel, pretul de pornire al unui tricou polo, bumbac 100%, pictat manual, este 450 lei, in timp ce o esarfa din matase naturala, de 55 cm, printata digital cu un pattern inspirat din ecvestru, are un pret predefinit de 315 lei. Cele mai vandute articole vestimentare sunt tricourile casual pictate manual.

Cea mai mare provocare pentru un astfel de business, nisat, este raspandirea si dezvoltarea culturii ecvestre in Romania. “Comparativ cu tari precum Anglia, Italia, Franta, cultura ecvestra in Romania nu este atat de raspandita. Exista foarte multe aspecte de imbunatatit, astfel incat calul sa fie recunoscut la adevarata sa valoare. Incepand de la cresterea cailor de rasa pana la construirea unor hipodromuri pentru curse de galop sau trap, promovarea hipoterapiei si a echitatiei, dar si purtarea unor tinute adecvate la prezenta la concursurile cu cai, Romania are mult de dezvoltat. Observ, insa tot mai multe demersuri in directiile acestea, ceea ce ma bucura si ma fac sa raman pozitiva”, spune antreprenoarea.

Printre planurile de viitor ale Trap Trap se numara deschiderea unui showroom pana la finalul anului, diversificarea gamei de produse, lansarea brandului romanesc la nivel international si, in paralel, desfasurarea si implicarea in activitati care sa aiba ca rezultat dezvoltarea culturii ecvestre din Romania.

Print Friendly, PDF & Email