Revista presei 29.08.2016

Cuprins:

Ştiri de interes pentru mediul de afaceri şi IMM

Adevarul.ro

  1. Mugur Isărescu: O lecţie preţioasă este aceea că o expansiune excesivă conduce, mai devreme sau mai târziu, la o recesiune de proporţii
  2. Isărescu: România nu a fost pregătită să intre în Uniunea Europeană în 2007. Dar, dacă nu o făceam atunci, nu ştiu dacă mai intram

Businessmagazin.ro

  1. Principalele temeri care îi opresc pe antreprenorii din Europa3
  2. Care este elementul determinant pentru succesul unei afaceri? Nu este nici unicitatea ideii, nici performanţa echipei

Businessmagazin.ro, ZF.ro

  1. Friptura de porc devine o delicatesă. Preţul a crescut cu peste 50% de la începutul anului

Agerpres.ro. 6

  1. Managerii se așteaptă la creșterea activității în industria prelucătoare, construcții, comerț și servicii
  2. Firmele din România sunt invitate să participe la sondajul Eurochambres Economic Survey 2017

Wall-street.ro

 8.Antreprenor part-time? TOP 5 sfaturi care te vor ajuta sa devii miliardar la 30 de ani

Ştiri de interes pentru mediul de afaceri şi IMM

Adevarul.ro

1. Mugur Isărescu: O lecţie preţioasă este aceea că o expansiune excesivă conduce, mai devreme sau mai târziu, la o recesiune de proporţii

Procesul de convergenţă a economiei româneşti trebuie să continue, însă fără a periclita echilibrele macroeconomice şi stabilitatea financiară, întrucât „graba strică treaba“, iar o lecţie preţioasă a crizei este aceea că o expansiune excesivă conduce la o recesiune de proporţii, a arătat vineri Mugur Isărescu, guvernatorul Băncii Naţionale a României (BNR), în prelegerea susţinută la deschiderea Festivalului Dilema Veche 2016 de la Alba-Iulia.

Guvernatorul BNR a arătat că, în ultimii ani, economia românească a înregistrat o creştere remarcabilă, în condiţiile menţinerii la un nivel sustenabil a deficitului public şi a deficitului de cont curent. Mai mult, el a arătat că România îndeplineşte în prezent cele cinci criterii de convergenţă nominală, însă este esenţială menţinerea acestora.   

Orice privire în viitor – inclusiv dacă este vorba despre viitorul unei economii – trebuie să aibă ca punct de plecare situaţia actuală. În ultimii ani, economia românească a înregistrat o creştere economică remarcabilă prin ritmul relativ înalt, superior majorităţii ţărilor din UE, înregistrat în condiţiile menţinerii deficitului fiscal şi a celui de cont curent la niveluri sustenabile. Totodată, criteriile de convergenţă nominală, mai cunoscute sub denumirea de criterii de la Maastricht, sunt momentan îndeplinite, dar se impune asigurarea durabilităţii acestei performanţe pentru a putea adopta cu succes moneda unică europeană“, a arătat guvernatorul BNR.  

Mugur Isărescu susţine că, oricât de mult şi-ar dori societatea să se apropie de standardele de viaţă occidentale, convergenţa trebuie să se realizeze în parametri sustenabili, „pentru a nu deraia“. „Este evident că procesul de convergenţă a economiei româneşti trebuie să continue, fără însă a periclita echilibrele macroeconomice şi stabilitatea financiară. Oricât de mult şi-ar dori societatea românească o apropiere rapidă de standardele de viaţă din Occident, trebuie să fim conştienţi că, pentru a nu deraia, convergenţa trebuie să se desfăşoare într-un ritm sustenabil. Aici cred că se potriveşte foarte bine celebrul proverb «graba strică treaba»: graba de a recupera decalajele poate strica echilibrele macroeconomice…“, a mai susţinut şeful băncii centrale.   

Guvernatorul BNR a atras atenţia că, atunci când decidenţii sunt preocupaţi prea mult de termenul scurt, „ignoră faptul că fluctuaţiile inerente ciclului economic trebuie atenuate de politicile macroeconomice, nicidecum alimentate“.  

„Asigurarea sustenabilităţii creşterii şi a convergenţei economice este esenţială: revin la lecţiile pe care trebuie să le învăţăm de pe urma crizei globale, care a afectat atât de puternic economia românească şi spun că o lecţie preţioasă este aceea că o expansiune excesivă conduce – mai devreme sau mai târziu – la o recesiune de proporţii. Izbucnirea acelei crize ne-a surprins într-un context politic complicat, când, din raţiuni electorale, deficitul fiscal şi cel al contului curent au fost lăsate să se situeze la niveluri foarte înalte, forţându-se o creştere economică rapidă, dar total nesustenabilă. Consecinţa a fost inevitabilitatea unui amplu şi dureros efort de ajustare în anii care au urmat“, a arătat guvernatorul.  

„Economia evoluează pe astfel de traiectorii bulversante pentru societate atunci când decidenţii, preocupaţi prea mult de termenul scurt, ignoră faptul că fluctuaţiile inerente ciclului economic trebuie atenuate de politicile macroeconomice, nicidecum alimentate. A crede că se poate realiza convergenţa prin arderea etapelor, eventual peste noapte, este doar o iluzie periculoasă – dacă îi cădem pradă, trezirea la realitate nu va fi deloc plăcută!“, a atras atenţia Mugur Isărescu. 

2. Isărescu: România nu a fost pregătită să intre în Uniunea Europeană în 2007. Dar, dacă nu o făceam atunci, nu ştiu dacă mai intram

România nu a fost pregătită în 2007 să intre în Uniunea Europeană (UE), a declarat Mugur Isărescu, guvernatorul Băncii Naţionale a României, precizând că a fost avertizat încă din perioada în care a fost premier despre acest lucru, de către fostul şef al Comisiei Europene, Romano Prodi.

El a adăugat că îşi asumă responsabilitatea pentru aderare, pentru că el a negociat-o, spunând că nu ştie dacă după 2007 România mai intra în UE.  

„Adevărul e că noi nu am fost pregătiţi să intrăm în Uniunea Europeană în 2007. Am liberalizat contul de capital în condiţiile de inflaţie mai mare dar, dacă nu intram în 2007, nu ştiu dacă mai intram şi pentru asta îmi asum toată responsabilitatea, că eu am negociat ca premier anul 2007 cu Romano Prodi şi m-a avertizat de atâtea ori că nu suntem pregătiţi să intrăm în Uniunea Europeană. S-a făcut pasul acesta“, a spus Isărescu.  

Isărescu a făcut aceste afirmaţii la finalul unei conferinţe organizate vineri seară, la Festivalul „Dilema Veche“, care se desfăşoară la Alba Iulia.   Isărescu, care este şi membru al Academiei Române, a susţinut, o conferinţă cu tema „Parcursul economiei româneşti şi a BNR către modernitate şi către Europa“.

Businessmagazin.ro

3. Principalele temeri care îi opresc pe antreprenorii din Europa

Scena start-up-urilor continuă să fie înfloritoare în Europa: investiţiile au crescut mult în ultimii ani, companiile susţin tot mai mult inovaţia şi tot mai multe agenţii guvernamentale promovează antreprenoriatul prin scutiri de taxe. Cu toate acestea, teama îi opreşte în continuare pe potenţialii antreprenori, iar potrivit ultimei ediţii a Global Entrepreneurship Monitor Report 39% dintre europeni spun că nu ar porni propriul business din cauza fricii de eşec.

Pentru a ajuta aceşti potenţiali antreprenori să înţeleagă şi să îşi depăşească temerile, Comisia Europeană a lansat recent programul FACE (Failure Aversion Change in Europe) Entrepreneurship. Campania condusă de compania spaniolă Secuoya are rolul de a încuraja antreprenoriatul prin tratarea unor subiecte legate de latura emoţională a dezvoltării unei afaceri proprii. În acest sens, Comisia a comandat un studiu Delphi pentru a determina care sunt cele mai mari temeri ale celor care vor să lanseze un start-up.

Cercetarea, condusă de profesorul Jan Brinckmann, a arătat că aceste temeri pot fi grupate în şase categorii: financiare, legate de carieră, de percepţie socială, de autopercepţie, de pierdere a propriei libertăţi şi un „mix“ de frici.

VOI PUTEA SĂ ASIGUR STRICTUL NECESAR?

Un numitor comun pentru cei mai mulţi antreprenori are la bază banii: teama de a pierde un venit constant, de a nu avea capacitatea de a plăti cheltuielile sau de a pierde banii investiţi în companie. Cheryl Miller, fondatoare a Digital Leadership Institute, spune că acesta a fost unul dintre principalele ei motive de îngrijorare: „Voi putea să pun o pâine pe masă luna asta sau luna care vine?.“

Diverse soluţii sunt prezentate atunci când întrebi antreprenori de succes cum şi-au depăşit această teamă, aşa cum ar fi investirea propriilor economii. Darren Westlake, CEO al Crowdcube, crede că soluţia cea mai bună e pornirea unui business fără ajutor din exterior, cu propriii tăi bani, urmând să cauţi finanţare doar atunci când poţi pune pe masă un produs finit (proces numit în mod general bootstrapping – n. red.): „Trebuie să mergi cât de departe poţi cu banii tăi, poţi obţine o finanţare mult mai bună astfel“.

E O IDEE BUNĂ SĂ RENUNŢ LA JOBUL MEU ACTUAL?

Chiar dacă ai făcut rost de suma necesară pentru a porni un business, lansarea unui start-up presupune de obicei renunţarea la un loc de muncă confortabil. Iar asta se traduce în teama de a pierde un anume statut profesional şi eforturile depuse până la acel moment pentru dezvoltarea unei cariere. „Am lucrat ca director la Google şi după şapte ani am decis să plec şi să pornesc propria mea companie. Mulţi dintre prietenii mei m-au întrebat dacă am înnebunit“, povesteşte Laurence Fontinoy, cofondator al Woom.

Cu toate acestea, majoritatea antreprenorilor sunt de părere că lansarea unui start-up îţi va îmbunătăţi abilităţile şi chiar CV-ul, indiferent dacă ai succes sau nu. „Cel mai bun lucru pe care îl poţi face, profesional vorbind, este să investeşti în tine.

Procesul de învăţare în antreprenoriat este unul foarte greu şi asta nu se schimbă niciodată, este un lucru greu, dar acele momente sunt cele care te ajută pe viitor“, crede Jeroen Merchiers, antreprenor şi manager general pentru Europa şi Rusia al Airbnb.

PERCEPŢIA SOCIALĂ ŞI IMPORTANŢA SUSŢINERII DIN PARTEA FAMILIEI ŞI A PRIETENILOR

A treia cea mai întâlnită teamă pe care experţii au identificat-o este legată de percepţia socială. Mai exact, este teamă legată de ceea ce alţii vor gândi sau spune despre tine. Lansarea unei companii poate fi considerat ceva nebunesc sau anormal; fondatorii se tem, deseori, de expunerea în faţa prietenilor sau a familiei şi reacţia pe care aceştia ar putea-o avea. „Mama îmi spune şi astăzi că ar fi trebuit să accept slujba pe care o bancă mi-a oferit-o“, mărturiseşte Dirk Ahlborn, cofondator şi CEO al Hyperloop. „Dar nu mă pot vedea lucrând la un job cu program de la 9 la 5. Nu e vorba de bani, poţi să câştigi extrem de bine lucrând într-o corporaţie, dar eu nu consider că muncesc la compania mea: pentru mine, e o parte a vieţii mele.“

4. Care este elementul determinant pentru succesul unei afaceri? Nu este nici unicitatea ideii, nici performanţa echipei

Adam Grant în cartea sa Originalii abordează ideea de pioneri versus colonişti şi la începutul capitolului îl citează pe Bill Gros, cel care a fondat Idealab şi care de-a lungul vieţii a fost implicat în lansarea a peste 100 de companii. Potrivit lui Bill Gross factorul cel mai important nu a fost unicitatea ideii, capacităţile şi performanţa echipei, calitatea modelului de business sau resursele de finanţacare, ci “alegerea momentului a explicat în proporţie de 42% diferenţa dintre succes şi eşec”.

În multe culturi a avea o afacere de succes depinde foarte mult de ideea orginală de la început şi să fii primul pe piaţă, să facă prima mutare. Cercetătorii se întreg în dezvăluiri, inventatorii caută să solicite brevete de invenţie înaintea altora, în presă căutăm să dăm noi prima ştire, însă acelaşi lucru poate fi valabil şi în domeniul antreprenoriatului? Cel care intră pentru prima dată cu un produs sau un serviciu nou are numai de câştigat? Sigur, ai întâietate, poţi să urci mai repede şi poţi deţine monopolul, dar dacă aştepţi şi nu eşti primul pe o piaţă s-ar putea să ai mai mult de câştigat. Potrivit unui studiu clasic, Peter GOlder şi Gerald Tellis, cercetători în domneiul marketingului, au comparat succesul pionerilor, cei care făceau prima mutare şi succesul coloniştilor, cei care-şi lansau mai târziu afacerile pe pieţele deschise de pioneri.

Rezultatul a fost unul interesant dezvăluind că rata de eşec în cazul pionierilor era de 47% în timp ce rata de eşec a coloniştilor atingea abia 8%. Mai mult, chiar şi atunci când au supravieţuit, pionierii au cucerit, în medie, numai 10% din piaţă faţă de cota de 28% care a revenit coloniştilor.

“A fi primul care mută nu-ţi foloseşte la nimic dacă altcineva apare şi te dă la o parte”, scrie Pieter Thiel, fondator al PayPal, în Zero to One.

Adam Grant continuă să dea exemple de pieonieri care au dat greş şi prezintă avantajele de a nu fi primul:

Pionierii tind să sare calul la început şi să înregistreze o ascensiune prematură, lansarea unor investiţii pe care piaţa nu este pregătită să le susţină.

Stând pe margine poţi observa piaţa şi jucătorii şi poţi vedea cum acţionează şi unde greşesc şi cum ai putea tu îmbunătăţii serviciu/produsul. Coloniştii pot învăţa din greşelile pionierilor.

Când un pionier lansează ceva pe piaţă rămâne blocat în oferta iniţială, pe când un colonist poate observa schimbările de pe piaţă şi analiza evoluţia gusturilor consumatorilor.

Scriitorul conchide spunând: “Nu vreau să sugerez că nu e niciodată înţelept să fii primul. Dacă toţi am aştepta ca alţii să acţioneze nimic orignial n-ar fi luat fiinţă…Avantajele primei mutări tind să primeze când avem de-a face cu tehnologii patentate sau când există puternice efecte de reţea (când produsul sau serviciul devine mai valoros pe măsură ce există mai mulţi utilizaotri-telefoanele, reţelele de socializare). Lecţia esenţială este că, dacă aveţi o idee originală, este o greşeală să vă repeziţi cu unicul scop de a-i învinge pe concurenţi”.

Businessmagazin.ro, ZF.ro

5.   Friptura de porc devine o delicatesă. Preţul a crescut cu peste 50% de la începutul anului

Preţul cărnii de porc a crescut cu o medie de 54% de la începutul acestui an după ce excedentul de carne de porc de pe piaţă a scăzut, marii producători de carne de porc din UE preferând să exporte în Asia, potrivit specialiştilor din piaţă.

Preţul cărnii de porc a crescut cu o medie de 54% de la începutul acestui an după ce excedentul de carne de porc de pe piaţă a scăzut, marii producători de carne de porc din UE preferând să exporte în Asia,  potrivit specialiştilor din piaţă.

Marii producători şi exportatori pre­cum Spania, Germania, Danemarca au exportat în Asia cu 20% mai mult decât în aceeaşi perioadă a anului precedent, ca atare a scăzut presiunea pe piaţa europeană, implicit şi la noi“, a declarat pentru ZF Ioan Ladoşi, preşedintele Asociaţiei Producă­torilor de Carne de Porc din România (APCPR).

Alţi factori care au contribuit la creş­terea preţului cărnii de porc este con­sumul crescut de carne de porc proaspătă din perioada verii,  un fenomen care are loc în fiecare an.

Procesatorii de carne din piaţă confirmă modificările apărute asupra preţurilor, însă afirmă că pentru unele produse din carne de porc preţurile au rămas neschimbate. Marcel Rusu, proprietarul companie Superstar Com din Rădăuţi,  cu activităţi în prelucrarea cărnii, spune că preţurile s-au stabilizat deja, iar din septembrie se aşteaptă la o scădere. 

Deşi preţurile au crescut ca urmare a cererii crescute de carne de porc din Europa, care merge la export în ţări precum China, Tailanda sau Japonia, crescătorii locali de porci spun că deocamdată nu au simţit o creştere a veniturilor din cauza pierderilor suferite în ultimele luni.

Agerpres.ro

6. Managerii se așteaptă la creșterea activității în industria prelucătoare, construcții, comerț și servicii

Managerii din industriile prelucrătoare, construcțiilor, comerțului cu amănuntul și serviciilor preconizează o creștere moderată a activității în următoarele trei luni, se arată într-un comunicat de presă al Institutului Național de Statistică (INS) remis, luni, AGERPRES.

„În cadrul anchetei de conjunctură din luna august 2016, managerii din industria prelucrătoare preconizează pentru următoarele trei luni creștere moderată a volumului producției (sold conjunctural +8%). Pentru activitatea de fabricare a altor produse din minerale nemetalice se va înregistra tendință de creștere mai semnificativă (sold conjunctural +36%), în timp ce pentru fabricarea produselor farmaceutice de bază și a preparatelor farmaceutice, tendința va fi de scădere moderată (sold conjunctural—10%). Pentru prețurile produselor industriale se prognozează relativă stabilitate în următoarele trei luni (sold conjunctural +0%). Referitor la numărul de salariați se estimează relativă stabilitate, soldul conjunctural fiind de +2% pe total industrie prelucrătoare’, se arată în document.

Potrivit estimărilor din luna august, în activitatea de construcții se va înregistra pentru următoarele trei luni, creștere moderată a volumului producției (sold conjunctural +10%). Managerii estimează relativă stabilitate a numărului de salariați (sold conjunctural +1%). În ceea ce privește prețurile lucrărilor de construcții se preconizează relativă stabilitate a acestora (sold conjunctural +1%).

În sectorul comerț cu amănuntul managerii au estimat pentru următoarele trei luni, tendință de creștere a activității economice (sold conjunctural +27%). Volumul comenzilor adresate furnizorilor de mărfuri de către unitățile comerciale va înregistra creștere (sold conjunctural +25%).

Potrivit INS, angajatorii prognozează pentru următoarele trei luni creștere moderată a numărului de salariați (sold conjunctural +15%). Pentru următoarea perioadă, managerii societăților comerciale estimează relativă stabilitate a prețurilor de vânzare cu amănuntul (sold conjunctural +2%).

„Conform estimărilor din luna august 2016, cererea de servicii (cifra de afaceri) va cunoaște creștere moderată în următoarele trei luni (sold conjunctural +11%). În sectorul de servicii se estimează relativă stabilitate a numărului de salariați (sold conjunctural +4%). Conform opiniei managerilor, prețurile de vânzare sau de facturare ale prestațiilor vor avea tendință de relativă stabilitate (sold conjunctural +1%)”, se mai spune în document.

7. Firmele din România sunt invitate să participe la sondajul Eurochambres Economic Survey 2017

Camera de Comerț și Industrie a României invită managerii firmelor românești să participe la sondajul Eurochambres Economic Survey 2017, completând un chestionar privind așteptările lor pentru anul viitor, potrivit unui comunicat al Camerei, remis, sâmbătă, AGERPRES.

Lucrarea reprezintă un studiu calitativ privind așteptările mediului de afaceri, bazat pe răspunsurile a peste 60.000 de companii active în statele Europei.

„Eurochambres Economic Survey este realizat anual și reprezintă un material de referință la nivel european, deoarece se bazează pe previziunile oamenilor de afaceri, care s-au dovedit a fi, de-a lungul timpului, un indicator obiectiv. În acest context, suntem onorați să invităm firmele din România să completeze chestionarul (…) și să îl transmită Camerei de Comerț și Industrie a României, la adresa de e-mail petru.saca@ccir.ro, până la data de 10 octombrie 2016”, se mai arată în comunicat.

În chestionar, oamenii de afaceri sunt invitați să specifice care sunt previziunile lor privind activitatea companiei în ceea ce privește numărul de angajați, investițiile, vânzările interne, exporturile, provocările pe care le văd pentru dezvoltarea firmei, precum și gradul de încredere privind evoluția afacerilor anul viitor.

Wall-street.ro

8. Antreprenor part-time? TOP 5 sfaturi care te vor ajuta sa devii miliardar la 30 de ani

Pentru inceput, ideea unei afaceri si conceptul de antreprenoriat te-ar putea entuziasma. Ramai cu picioarele pe pamant! Lansarea unei afaceri necesita o multime de etape pe care va trebui sa le parcurgi. Afla astfel ca echilibrul dintre viata personala si job nu exista. Va trebui sa iti sacrifici weekend-urile si orele de somn, dar daca iti doresti cu adevarat sa devii antreprenor, sansele de ati crea o afacere de succes care sa merite aceste sacrificii sunt destul de mari.

  1. Pariaza pe industriile aflate deasupra valului

Decenii la rand piata de capital a reprezentat sursa principala de inspiratie si avutie pentru foarte multi antreprenori. Dar, in Romania, mitul sumei mari de bani necesara plasamentelor in fonduri, precum si lipsa de informatii sunt principalele motive care ii fac pe potentialii investitori sa nu faca pasul catre piata de capital. Cu toate acestea, investitia intr-o afacere proprie, condusa de ei insusi, nu este considerata de romani ca fiind un plasament riscant. Se merge pe ideea ca atata timp cat este controlata de ei, banii respectivi sunt supusi doar unor riscuri reduse.

Astazi, insa social media constituie punctul de atractie pentru majoritatea antreprenorilor. Datorita social media, antreprenorul isi poate promova site-ul si blog-ul, poate oferi materiale informative pentru a-si atinge mult mai usor tinta, poate intra in contact cu un public numeros, acolo unde ar regasi, fara doar si poate, persoane din sfera sa de activitate.

  1. Varsta este doar un numar

Varsta unei persoane care se lanseaza in antreprenoriat nu inseamna nimic cu adevarat. Daca dispui de aptitudini si cunoastere a ceea ce vrei sa intreprinzi, atunci varsta pe care o ai si diplomele sclipitoare obtinute de pe la universitati nu valoreaza prea mult. Cunoasterea si aptitudinile reprezinta tot arsenalul de care trebuie sa dispui in antreprenoriat, scrie Entrepreneur.

Ia exemplul gimnastei Catalina Ponor, care a participat pentru a treia oara la Jocurile Olimpice. Inainte de turneul de la Rio, Catalina Ponor a declarat ca „varsta este doar un numar” (28) si ca, din punctul sau de vedere, nu este nicio diferenta intre editia de acum patru ani de la Londra.

  1. Pregatirea este cheia succesului

Indiferent daca numesti acest pas drept pregatire sau studiu, trebuie sa fi dispus sa aloci suficient timp acestui proces si sa iti faci serios temele. Acest lucru, inseamna chiar a pune familia, prietenii si alte aspecte ale vietii in asteptare.

Citeste sfaturile lui Gabriel Achim, antreprenor care a infiintat in urma cu trei ani o plantatie de zmeura si mure in judetul Calarasi, in urma unei investitii de 5.000 de euro. O astfel de afacere poate genera vanzari care ajung anual la 50.000-60.000 de euro pe hectar.

  1. Nu exista echilibru intre viata si munca

Trebuie sa dedici total afacerii tale, inca de la stadiul de idee. Asta nu inseamna inca ca trebuie sa abandonezi pe toata lumea si orice din viata ta personala, ci sa nu fi foarte implicat. Daca privesti in jurul tau vei gasi oameni care au succes atat in plan personal cat si profesional, iar singurul echilibru care va ramane intotdeauna valabil este ca sunt 24 de ore ni fiecare zi. Tu alegi ce pondere o vei aloca afacerii tale, iar poate de acest aspect va depinde si succesul tau.

  1. Nu intra in antreprenoriat doar pentru bani

Al cincilea sfat ar putea parea amuzant si contradictoriu, comparativ cu ceea ce sta scris mai sus. Daca esti motivat doar de bani, pana la urma, te vei lovi de prag si nu iti vei atinge adevaratul potential. Daca iti doresti insa ca doar cerul sa fie limita, atunci trebuie sa vezi munca depusa precum o provocare, sa afli unde poti ajunge cu abilitatile si cunoasterea de care dispui. Banii trebuie sa reprezinte doar o recompensa pentru itinerariul tau.

Print Friendly, PDF & Email